Άλλη μια «λινουξόβια» ιστορία «μικρομάλακης» τρέλας...

Τελειώματα 2024 και ο bro αποφάσισε να αγοράσει laptop για τις επαγγελματικές του ανάγκες. Χρειαζόταν κάτι ελαφρύ και γρήγορο και οικονομικό για να το παίρνει μαζί του και να μπορεί να εργάζεται on-the-go. Τα προβλήματα άρχισαν να ξεκινάνε από τότε που μου ζήτησε να του περάσω και linux (για πιο ασφαλές web-banking και trading) αλλά ήθελε ταυτόχρονα να υπάρχουν και τα (προεγκατεστημένα) windows γιατί χρειάζεται excel και πιθανότατα κάποιες λογιστικές εφαρμογές (windows only). Γνωρίζοντας ότι το dual boot είναι μανίκι στο support (που “αδελφικά” θα αναλάβω εγώ), καθώς μελλοντικά windows updates μπορούν άνετα να σπάσουν το σύμπαν προσπάθησα να τον αποτρέψω από dual boot εγκατάσταση και να τον κατευθύνω μόνο στα windows. Όμως ήθελε και linux. Και όχι δεν τον έχω επηρεάσει εγώ για το spyware που λέγεται windows, αλλά και διάφορα κείμενα και αναλύσεις που έχει διαβάσει. Τέλος πάντων, συναίνεσα, χωρίς να γνωρίζω επακριβώς τι με περιμένει γιατί η τελευταία φορά που είχα στήσει dual boot σύστημα ήταν με windows 11 με secure boot ενεργοποιημένο, αλλά χωρίς default bitlocker (και το τελευταίο δεν το γνώριζα).

Φτάνει το laptop στα χέρια μου και το πρώτο που έκανα ήταν αντίγραφο του 1ΤΒ ssd με clonezilla, να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο. Μετά μπαίνω windows και αρχίζει το σετάρισμα, όπου διαπιστώνω ότι κάπου έχει χάσει κάθε έννοια η φράση “προεγκατεστημένα” windows… Έλεος !!! Απλά έλεος!!! 5 διανομές linux εγκαθιστώ στον ίδιο χρόνο που χρειάζεται για να προχωρήσεις στις επιλογές των “προεγκατεστημένων” windows, να μυρίσεις τα νύχια σου να καταργήσεις το “προνόμιο” εγκατάστασης εφαρμογών από το MS store για να μπορέσεις να βάλεις 5-6 απλά apps για να χρησιμοποιήσεις τον υπολογιστή (7zip, localSend, libre office, chrome, firefox, rustDesk κ.α.). Τελικά έφερα την εγκατάσταση σε ένα αποδεκτό σημείο, σύμφωνα με τις απαιτήσεις μας και … πάμε για εγκατάσταση linux mint.

Πρώτο πρόβλημα δεν μπούταρε το multi-boot στικάκι που έχω. Το linux-mint είναι secure boot compatible, πιθανότατα αν δεν είχα multiboot (ventoy) usb αλλά ένα usb με μονάχα το linux mint iso να μην είχα πρόβλημα, αλλά το secure boot θα σου δημιουργήσει πρόβλημα αργά ή γρήγορα (θα έπρεπε να λέγεται microsoft boot) οπότε καλό είναι να φεύγει. Άντε βρες τώρα με ποιο F πλήκτρο μπαίνεις bios. Κάθε κατασκευαστής σε κάθε διαφορετική σειρά laptop έχει άλλον συνδυασμό… Μετά από διάφορες δοκιμές, το πετύχαμε, F2…. Ωραία μπαίνω στο bios καταργώ το secure boot, save, reboot και…. μπλε οθόνη με κάτι μπούρδες για bitlocker και recovery number κτλ….

Τι είναι αυτά ;;; Δεν τα είχα ξαναδεί… Ξανά bios ενεργοποιώ το secure boot (σκεπτόμενος ότι εντάξει θα παίξω με secure boot). Τώρα τα windows εκκινούν, αλλά μου ζητούν να εισάγω νέο pin και στέλνουν sms κωδικό στο κινητό του bro, τον οποίο πρέπει να καλέσω για να μου τον δώσει (τι γίνεται αν αλλάξεις αριθμό/κινητό οεο ;;;) και να σετάρω πάλι pin. Μην τα πολυλογώ τελικά το secure boot ήταν no-go και το απενεργοποιώ πάλι…. Με αναζήτηση στο διαδίκτυο είδα ότι έπρεπε να μπω στον λογαριασμό στην MS να πάρω το recovery key, να το εισάγω στην “μπλε οθόνη” για να μπορέσω να μπω στα windows. Ωραία, μπαίνω στον λογαριασμό MS (που απαιτείτο για τα “προεγκατεστημένα windows”) με τους κωδικούς του bro και…. ΞΑΝΑ sms στο κινητό του. ΞΑΝΑ τηλέφωνο να μου δώσει τον κωδικό (τα νεύρα μου αρχίζουν να καταρρέουν και το στοματάκι εκστόμιζε κάθε κοσμητικό επίθετο) και τελικά καταφέρνω να βρω το recovery key. Τεράστιος αριθμός και έπρεπε να τον βγάλεις φωτογραφία για να τον εισάγεις στη “μπλε οθόνη” στο boot. Και όλα αυτά γιατί τα τζιμάνια της μικρομάλακης θεώρησαν ότι είναι OK να είναι ενεργοποιημένο το bitlocker by default χωρίς να ερωτάται ή τουλάχιστον να ενημερώνεται ο χρήστης. Βεβαίως ξέρω ότι είμαι μειονότητα και ότι ο average joe δεν θα αντιμετωπίσει αυτά που περιγράφω εγώ, αλλά και πάλι, θα έπρεπε ο χρήστης να ερωτάται για το bitLocker, όπως ερωτάται και για ένα σωρό άλλες μπούρδες που αφορούν διαφημίσεις ή το πόσο πολύ θα σε κατασκοπεύει η MS. Με τα πολλά καταφέρνω να χρησιμοποιήσω το recovery key, να εισέλθω στα windows, που ζητάνε ΞΑΝΑ να εισάγω νέο pin, που με αναγκάζει να ΞΑΝΑ καλέσω τον bro να μου δώσει τον κωδικό που του εστάλη με sms… Τελειώσαμε λοιπόν με το σετάρισμα των windows….

Πάμε να περάσουμε linux mint, σωστά;

Τώρα μπουτάρω με το multi boot στικάκι μου και όταν φτάνω στην εγκατάσταση, ο installer του mint ΕΥΤΥΧΩΣ με προειδοποιεί για το bitlocker που είναι ενεργοποιημένο και θα δημιουργήσει προβλήματα στο partitioning. Μα πώς ;;; Η “μπλε οθόνη” ανέφερε ρητά ότι με το recovery key το bitlocker γίνεται “suspend”…. Σταματάω τη διαδικασία (αναγκαστικά, καθώς δεν προχωρούσε), μπαίνω πάλι windows και γκουγκλάρω πώς στο διάολο μπορώ να απενεργοποιήσω το bitlocker. Βρίσκω τις οδηγίες και πάω στα αντίστοιχα μενού και το ΚΛΕΙΝΩ το ρημάδι.

Επόμενη προσπάθεια εγκατάστασης linux mint και αυτή τη φορά όλα καλά σε 10-15 λεπτά είχα έτοιμο λειτουργικό χωρίς τις 1.000.000 ερωτήσεις των “προεγκατεστημένων” windows, με τα πάντα όλα να παίζουν out of the box (btw mediatek 7921 η καλύτερη wifi κάρτα όλων των εποχών με in-kernel support). Φυσικά και αφιέρωσα κάποιον επιπλέον χρόνο για “καλλωπισμό” του λειτουργικού όπως το ήθελα και κάποιες επιπρόσθετες εφαρμογές, αλλά σε κάθε περίπτωση παίρνεις ένα λειτουργικό όπως θα έπρεπε να είναι το λειτουργικό και ό,τι εξτρά θέλεις μπορείς να το κάνεις χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις όπου άλλοι έχουν αποφασίσει για σένα χωρίς να σε ρωτήσουν ή τουλάχιστον να σε ενημερώσουν.

Πραγματικά… Εν έτει 2025, αν δεν είσαι κλειδωμένος σε οποιουδήποτε είδους windows-only εφαρμογή ή παιχνίδι, ζεις στον μεσαίωνα αν επιλέγεις windows έναντι linux mint. Οι παρωπίδες φτάνουν χιλιόμετρα μακριά…

ΥΓ εννοείται μετά από όλα τα παραπάνω, έγινε πλήρες backup του δίσκου με clonezilla, ώστε όταν ο bro το ρημάξει, τουλάχιστον να μην ξαναπεράσω όλο το μαρτύριο από την αρχή…

11 «Μου αρέσει»

Το λάπτοπ δεν μάθαμε.

Δεν έχει σημασία για το περιεχόμενο της ανάρτησης, αλλά σωστά ρωτάς, για να ξέρει και κάποιος ενδιαφερόμενος ένα laptop που παίζει out-of-the-box με mint:

https://www.skroutz.gr/s/54756595/Lenovo-IdeaPad-Slim-3-14ABR8-14-IPS-FHD-Ryzen-7-7730U-16GB-1TB-SSD-W11-Home.html

1 «Μου αρέσει»

Ενας απ’ τους λόγους(σημαντικός) που δεν έχω κάνει ενημέρωση σε 11. Δεν ήξερα ότι δημιουργεί τόσα προβλήματα αλλά το υποψιαζόμουν. Βέβαια στο τέλος θα γίνει αναγκαστικά, αλλά περιμένω μήπως τουλάχιστον βελτιωθεί καθόλου η κατάσταση. Έτσι κι αλλιώς τα 10 απλά υπάρχουν τον περισσότερο καιρό…

1 «Μου αρέσει»

Εγω, σε δυο ατομα εβαλα Μιντ 22 σε στικακι (ενας γειτονας οταν ειχε ερθει απο την Γερμανια, και στον πεθερο μου στην Γαλλια), οχι μεσα στο SSD τους, γιατι ηθελαν να κρατησουν τα Windows/Mac τους. Ετσι το τρεχω και εγω σε ενα απο τα κομπιουτερ μου διοτι ο σκληρος δισκος μεσα σε αυτο το παλιο κομπιουτερ ειναι πολυ πιο αργος απο το στικακι! Αυτο εδω χρησιμοπιοιω, Sandisk 128 GB γυρω στα 15 ευρω μαζι με τα ταχυδρομικα παει: https://a.scdn.gr/images/sku_main_images/013753/13753387/xlarge_20240508141247_sandisk_ultra_fit_128gb_usb_3_1_stick_mayro.jpeg

το οποιο ειναι τοσο μικρο, που δεν δημιουργει προβλημα,.

Το Μιντ ειναι απο τα λιγα λειτουργικα που σε αφηνουν να κανεις πληρη εγκατασταση σε usb stick χωρις προβληματα και χωρις περιεργες εντολες στο τερματικο. Βγαζεις λοιπον το secure boot, μπουταρεις λινουξ μιντ, βαζεις το δευτερο στικακι, και το κανεις EJECT με δεξι κλικ (χωρις να το βγαλεις απο το usb). Κανεις εκει εγκατασταση (φτιαξε boot, / και swap partitions), και του λες να βαλει το boot loader στο στικακι, και οχι στο ssd. Μετα πας παλι μεσα στο bios to re-enable secure boot. Τα Windows δεν θα καταλαβουν τιποτα τι εγινε! Μετα με το F12 οταν μπουταρεις μπορεις να φορτωσεις ή τα Windows ή το στικακι με το Μιντ.

Αυτο για μενα ειναι καλυτερο απο το να βαλεις Μιντ μαζι με Windows στο ιδιο SSD και να εχεις μελλοντικα προβληματα με το boot loader. Ενω με το στικακι, το πας οπου θες, και σε αλλο κομπιουτερ, δουλευει μια χαρα. Και γρηγορο ειναι. Κανενα προβλημα slowness δεν εχω δει μεχρι στιγμης.

Και επειδη “τρωγεται” το emmc μεσα στο στικακι μετα απο 1-5 χρονια και μπορει να χαλασει, μπορεις να κανεις ενα dd απο το ενα στικακι στο αλλο για να εχεις backup ή να χρησιμοποιησεις το καινουριο. Αν δεν το χρησιμοποιεις και πολυ, το στικακι θα δουλεψει μεχρι 5 χρονια, αν το χρησιμοποιεις καθημερινα, μεχρι 1 χρονο. Μετα dd στο καινουριο στικακι, και εισαι παλι ενταξει.

7 «Μου αρέσει»

Για ιστορικούς λόγους, καθαρά ιστορικούς λόγους, θεωρούμε τα Windows εύκολα και τα Linux δύσκολα. Αλλά αν το δεις με μια φρέσκια ματιά μια καλή διανομή είναι απείρως ευκολότερη και με μικρότερες εκπλήξεις και προβλήματα.

Αυτό είχα προσπαθήσει να δείξω στο παρακάτω κείμενο

Τα προβλήματά και τους παραλογισμούς που θα είχε κάποιος να αντιμετωπίσεις αν είχε ξεκινήσει με Linux και μια μέρα αποφάσιζε να κάνει τη μετάβαση σε Windows. Μια κριτική που είχε δεχτεί ήταν πως είχα μείνει την εποχή των XP. Και είχαν δίκιο. Τα πράγματα σήμερα είναι πολύ χειρότερα. Απλά όπως και σε πολλά άλλα πράγματα στη ζωή μας έχουμε δεχτεί τον παραλογισμό σαν την κανονικότητα.

Κάποια πράγματα από τη μεγάλη συζήτηση που έγινε τότε και θεωρώ ακόμα σημαντικά.

7 «Μου αρέσει»

Το ότι το Windows Update δημιουργεί πρόβλημα (συστηματικά) στο dual boot από που προκύπτει; Έχω δεκαετίες dual boot και ποτέ δεν είχα πρόβλημα.

Επίσης το bitlocker, δεν είναι καθόλου μπουρδα, κάνει εξαιρετική δουλειά στην ασφάλεια των δεδομένων σου ειδικά αν σου κλέψουν το μηχάνημα. Το όλο πρόβλημα προέκυψε στο ότι κάποιος το setαρε (όχι δεν το έκανε default η MS) και απλά δεν ξέρατε να το χειριστείτε.

@likos

  1. Δεκαετίες χρησιμοποιείς dual boot και δεν σου έσπασε ποτέ κάποιο windows update τον bootloader? Πρέπει να είσαι μοναδική περίπτωση! Από πού προκύπτει? Κάνε ένα απλό google search και θα δεις
    Ενδεικτικά ένα πρόσφατο
    Microsoft’s latest security update has ruined dual-boot Windows and Linux PCs - The Verge

  2. Ποιος είπε ότι το bitlocker είναι μπούρδα? (Έχει βεβαίως μειονεκτήματα στο performance και στην αυτονομία). Εγώ στηλίτευσα το γεγονός ότι δεν με ενημέρωσε ή με ρώτησε το λογισμικό για την ενεργοποίησή του

  3. Κανείς δεν σετάρισε το bitlocker. Πλέον είναι default , γκούγκλαρέ το.
    Microsoft is enabling BitLocker device encryption by default on Windows 11 - The Verge

5 «Μου αρέσει»

Συμφωνώ ότι στις σύγχρονες διανομές linux, ακόμα και με διαφορετικό περιβάλλον υπολογιστή gnome, kde, κλπ, δεν είναι αρκετά δύσκολο να βγάλει άκρη κανείς, ακόμα και ένας αρχάριος χρήστης. Απλά γνωρίζοντας ότι υπάρχει root, χρήστης και directories. Πιστεύω ότι εδώ θα μπορούσε να γίνει περισσότερη δουλειά από το φόρουμ, δηλαδή εξηγώντας τεκμηριωμένα και υπεύθυνα αυτά που θεωρούνται αυτονόητα στους πιο έμπειρους χρήστες οι οποίοι φυσιολογικά έχουν ξεχάσει πως είναι να είναι κανείς αρχάριος στο linux. Βέβαια τώρα τα πράγματα είναι παιχνιδάκι νομίζω σε σχέση με παλαιότερα και το “διάβασμα” πολύ λιγότερο. Ακόμα και σε σχέση με το 2020 που πρωτοξεκίνησα, υπάρχουν ήδη πολύ περισσότερες ευκολίες στο λινουξ.
Προς την ίδια κατεύθυνση βαδίζει νομίζω και η Microsoft. Δηλαδή προς τη λίνουξ. Βλέπε wsl2 και desktop environment των windows 11. Τα επόμενα windows πιστεύω θα έχουν πολύ περισσότερο λίνουξ απ’ ότι φανταζόμαστε.
https://wiki.almalinux.org/documentation/wsl.html#about-wsl

Και τα επόμενα λίνουξ πολύ καλύτερη συμβατότητα με το hardware. Αν κρίνει κανείς από τις επιλογές κορυφαίων παικτών τη αγοράς.
https://www.theverge.com/2024/12/17/24323450/nvidia-jetson-orin-nano-super-developer-kit-software-update-ai-artificial-intelligence-maker-pc

Υπάρχει όμως ένα μεγάλο εμπόδιο. Η τεχνολογική διένεξη Ανατολής -Δύσης, που αναπόφευκτα μας εισάγει σε νέες περιπέτειες.

3 «Μου αρέσει»

@Eugenia, ασε τα στικακια. αν ηξερες μονο ποσα εχω “καψει” με τετοια πραγματα. πλεον δουλευω μονο εξωτερικους ssd, που ειναι κανονικοι ssd αλλα μεσα σε usb θηκη. αντεχουν το ιδιο με εναν εσωτερικο ssd. εχουν NAND flash και οχι emmc που ειναι για πεταμα, και εχουν κανονικο microcontroler που δεν εχουν τα φλασακια

προσφατα εβαλα σε λειτουργια ενα dell micro workstation που πηρα πριν ενα χρονο. πηρα USB θηκη για nvme (το μικρουλι παιρνει 2 nvme και εναν sata) και εναν nvme για το λειτουργικο. εριξα μεσα τον backup κλωνο του LMDE απο το λαπτοπ μου, συνδεσα τον usb nvme και μπουταρα το μικρουλι. 4κατι δευτερολεπτα χρονος εκκινησης

προς το παρον το τρεχω απο usb, αλλα θα βαλω τον nvme κανονικα μεσα στο μικρουλι, γιατι νευριαζω να τον βλεπω να κρεμεται απο το usb σαν την αηδια :crazy_face:

5 «Μου αρέσει»

Άσχετο. @DarkGoth μόνο 12 μήνες έλειψες :joy:

2 «Μου αρέσει»

@nikaskonstantinos
το ξερω. υπηρξαν θεματα και ελειψα δυστυχως. σοβαρα θεματα με την υγεια του πατερα μου (ευτυχως ολα ξεπεραστηκαν). αλλα ξαναηρθα. ο γκοθας επεστρεψε αλλα δεν ξερω εσεις αν τονε’θελετε, ΛΟΛ :stuck_out_tongue_winking_eye:

5 «Μου αρέσει»

Σόρυ για την παρορμητική ανάρτηση, ευχόμαστε να πάνε όλα καλά.
Μας έχει λείψει η γκοθού στο “δείξε το desktop σου” Πρόσεξε μέχρι να επιστρέψεις έχει γίνει part2

3 «Μου αρέσει»

@nikaskonstantinos, δεν χρειαζεται να απολογεισαι. δεν υπαρχει θεμα. οσο για την γκοθου-ανιμε κοπελια ειναι ακομα εδω. και στα 3 συστηματα μου (σαπιο debian8, λιγοτερο σαπιο LMDE4 λαπτοπ και LMDE4 μικρουλι dell workstation). ιδου η κοπελια στο μικρουλι, και ναι ειναι το ιδιο ακριβως συστημα, γιατι ειναι ο κλωνος virtualbox που εχω και στο λαπτοπ… παρτην’ε (θα την βαλω και στο desktop part2. μολις το ειδα οτι αλλαξε γιατι το part1 εφτασε τις 1000 απαντησεις και εκλεισε)…

2 «Μου αρέσει»

Ολοι οι καλοι ανθρωποι (α ρε αξεχαστε Βεγγο) χωρανε εδω μεσα. Ξαναματακαλως σε :slight_smile:

3 «Μου αρέσει»

@GNUTechie
ξαναματακαλωσορισα, ΛΟΛ… (απλα ξαναματαυτοκαλωσοριζομαι, μην δινεις σημασια :stuck_out_tongue_winking_eye:)

2 «Μου αρέσει»

Επί της αρχικής ιστορίας να αναφέρω ότι μόλις ανακάλυψα πως μπορεί το ventoy να παίξει με secure boot.

Αν το ήξερα, θα είχα ίσως γλιτώσει μέρος της ταλαιπωρίας μου… Αν και εξακολουθώ να πιστεύω ότι (σε dual boot single disk καταστάσεις) το secure boot αργά ή γρήγορα θα δημιουργήσει πρόβλημα και καλό είναι να απενεργοποιείται…

2 «Μου αρέσει»

@linuxovios
γι’αυτο και εγω δεν εκανα ποτε μου dual boot εγκαταστασεις σε ενα δισκο. εκανα εγκατασταση το ενα συστημα, μετα αποσυνδεα τον δισκο του, εκανα εγκατασταση το δευτερο συστημα σε δευτερο δισκο, και μετα συνδεα και τον 1ο δισκο. ετσι τα 2 συστηματα ηταν πληρως ανεξαρτητα. και οταν ηθελα να επιλεξω πιο θα ξεκινησω, επελεγα εκκινηση απο το bios quick boot menu, τον δισκο με το λειτουργικο που ηθελα

επισης παντα αφαιρουσα (και ακομα το κανω ασχετα αν δεν εχω πλεον dual boot) το «os-prober», το οποιο ανιχνευει για αλλα λειτουργικα σε αλλους δισκους οταν προκυψει καποια αναβαθμιση του bootloader, με αποτελεσμα να “συνδεει” τους bootloaders των λειτουργικων και να τα αναγκαζει να συμπεριφερονται σαν dual boot σε εναν δισκο, αναποφευκτα με ολα τα προβληματα και τις επιπλοκες που αυτο συνεπαγεται

3 «Μου αρέσει»

Αυτό με το Dual boot το αντιμετώπισα πρώτη φορά το 2007, τότε που τα Ubuntu ήταν φανταστικά, άρχιζα να παίζω με τους δίσκους, να κάνω partitions στα partitions και δεν χόρτενα να κάνω format μέχρι να τα καταφέρω. Είχα μάθει τα bios απ’ έξω και ανακατωτά και όταν έπεφτα για ύπνο δεν μετρούσα προβατάκια αλλά έβλεπα το ‘Press F1 to continue’ ή το λόγκο με την πυραμίδα του ‘AMI BIOS’ :dotted_line_face:
Μετά από καιρό έβαλα μυαλό και ξεκίνησα να έχω dual boot σε ξεχωριστούς σκληρούς, ηρέμησα και ένιωσα γαλήνη μαζί με τους υπολογιστές. Τι όμορφα που ήταν, είχα κάποια στιγμή Windows - MacOS - Linux στον ίδιο υπολογιστή. Ακόμη και σήμερα έχω dual boot σε σταθερό και λάπτοπ χωρίς προβλήματα και αν χρειαστεί να κάνω κάποια αλλαγή απλά βγάζω τον σκληρό και τέλος.
Απλή συμβουλή να μην κάνετε διαμερισμούς και κατατμήσεις χωρίς να ξέρετε τι κάνετε και ποτέ σε ξένο μηχάνημα, ο κόσμος είναι κακός :sweat_smile:!

3 «Μου αρέσει»

κρίμα που δεν μετρούσες προβατάκια γιατί σήμερα θα θα είχες λύσει το οικονομικό σου πρόβλημα από τον ΟΠΕΚΕΠΕ :rofl:
Στο προκείμενο τώρα κι εγω ησύχασα από τότε που έχω dual boot σε ξεχωριστούς σκληρούς.

4 «Μου αρέσει»