Τελειώματα 2024 και ο bro αποφάσισε να αγοράσει laptop για τις επαγγελματικές του ανάγκες. Χρειαζόταν κάτι ελαφρύ και γρήγορο και οικονομικό για να το παίρνει μαζί του και να μπορεί να εργάζεται on-the-go. Τα προβλήματα άρχισαν να ξεκινάνε από τότε που μου ζήτησε να του περάσω και linux (για πιο ασφαλές web-banking και trading) αλλά ήθελε ταυτόχρονα να υπάρχουν και τα (προεγκατεστημένα) windows γιατί χρειάζεται excel και πιθανότατα κάποιες λογιστικές εφαρμογές (windows only). Γνωρίζοντας ότι το dual boot είναι μανίκι στο support (που “αδελφικά” θα αναλάβω εγώ), καθώς μελλοντικά windows updates μπορούν άνετα να σπάσουν το σύμπαν προσπάθησα να τον αποτρέψω από dual boot εγκατάσταση και να τον κατευθύνω μόνο στα windows. Όμως ήθελε και linux. Και όχι δεν τον έχω επηρεάσει εγώ για το spyware που λέγεται windows, αλλά και διάφορα κείμενα και αναλύσεις που έχει διαβάσει. Τέλος πάντων, συναίνεσα, χωρίς να γνωρίζω επακριβώς τι με περιμένει γιατί η τελευταία φορά που είχα στήσει dual boot σύστημα ήταν με windows 11 με secure boot ενεργοποιημένο, αλλά χωρίς default bitlocker (και το τελευταίο δεν το γνώριζα).
Φτάνει το laptop στα χέρια μου και το πρώτο που έκανα ήταν αντίγραφο του 1ΤΒ ssd με clonezilla, να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο. Μετά μπαίνω windows και αρχίζει το σετάρισμα, όπου διαπιστώνω ότι κάπου έχει χάσει κάθε έννοια η φράση “προεγκατεστημένα” windows… Έλεος !!! Απλά έλεος!!! 5 διανομές linux εγκαθιστώ στον ίδιο χρόνο που χρειάζεται για να προχωρήσεις στις επιλογές των “προεγκατεστημένων” windows, να μυρίσεις τα νύχια σου να καταργήσεις το “προνόμιο” εγκατάστασης εφαρμογών από το MS store για να μπορέσεις να βάλεις 5-6 απλά apps για να χρησιμοποιήσεις τον υπολογιστή (7zip, localSend, libre office, chrome, firefox, rustDesk κ.α.). Τελικά έφερα την εγκατάσταση σε ένα αποδεκτό σημείο, σύμφωνα με τις απαιτήσεις μας και … πάμε για εγκατάσταση linux mint.
Πρώτο πρόβλημα δεν μπούταρε το multi-boot στικάκι που έχω. Το linux-mint είναι secure boot compatible, πιθανότατα αν δεν είχα multiboot (ventoy) usb αλλά ένα usb με μονάχα το linux mint iso να μην είχα πρόβλημα, αλλά το secure boot θα σου δημιουργήσει πρόβλημα αργά ή γρήγορα (θα έπρεπε να λέγεται microsoft boot) οπότε καλό είναι να φεύγει. Άντε βρες τώρα με ποιο F πλήκτρο μπαίνεις bios. Κάθε κατασκευαστής σε κάθε διαφορετική σειρά laptop έχει άλλον συνδυασμό… Μετά από διάφορες δοκιμές, το πετύχαμε, F2…. Ωραία μπαίνω στο bios καταργώ το secure boot, save, reboot και…. μπλε οθόνη με κάτι μπούρδες για bitlocker και recovery number κτλ….
Τι είναι αυτά ;;; Δεν τα είχα ξαναδεί… Ξανά bios ενεργοποιώ το secure boot (σκεπτόμενος ότι εντάξει θα παίξω με secure boot). Τώρα τα windows εκκινούν, αλλά μου ζητούν να εισάγω νέο pin και στέλνουν sms κωδικό στο κινητό του bro, τον οποίο πρέπει να καλέσω για να μου τον δώσει (τι γίνεται αν αλλάξεις αριθμό/κινητό οεο ;;;) και να σετάρω πάλι pin. Μην τα πολυλογώ τελικά το secure boot ήταν no-go και το απενεργοποιώ πάλι…. Με αναζήτηση στο διαδίκτυο είδα ότι έπρεπε να μπω στον λογαριασμό στην MS να πάρω το recovery key, να το εισάγω στην “μπλε οθόνη” για να μπορέσω να μπω στα windows. Ωραία, μπαίνω στον λογαριασμό MS (που απαιτείτο για τα “προεγκατεστημένα windows”) με τους κωδικούς του bro και…. ΞΑΝΑ sms στο κινητό του. ΞΑΝΑ τηλέφωνο να μου δώσει τον κωδικό (τα νεύρα μου αρχίζουν να καταρρέουν και το στοματάκι εκστόμιζε κάθε κοσμητικό επίθετο) και τελικά καταφέρνω να βρω το recovery key. Τεράστιος αριθμός και έπρεπε να τον βγάλεις φωτογραφία για να τον εισάγεις στη “μπλε οθόνη” στο boot. Και όλα αυτά γιατί τα τζιμάνια της μικρομάλακης θεώρησαν ότι είναι OK να είναι ενεργοποιημένο το bitlocker by default χωρίς να ερωτάται ή τουλάχιστον να ενημερώνεται ο χρήστης. Βεβαίως ξέρω ότι είμαι μειονότητα και ότι ο average joe δεν θα αντιμετωπίσει αυτά που περιγράφω εγώ, αλλά και πάλι, θα έπρεπε ο χρήστης να ερωτάται για το bitLocker, όπως ερωτάται και για ένα σωρό άλλες μπούρδες που αφορούν διαφημίσεις ή το πόσο πολύ θα σε κατασκοπεύει η MS. Με τα πολλά καταφέρνω να χρησιμοποιήσω το recovery key, να εισέλθω στα windows, που ζητάνε ΞΑΝΑ να εισάγω νέο pin, που με αναγκάζει να ΞΑΝΑ καλέσω τον bro να μου δώσει τον κωδικό που του εστάλη με sms… Τελειώσαμε λοιπόν με το σετάρισμα των windows….
Πάμε να περάσουμε linux mint, σωστά;
Τώρα μπουτάρω με το multi boot στικάκι μου και όταν φτάνω στην εγκατάσταση, ο installer του mint ΕΥΤΥΧΩΣ με προειδοποιεί για το bitlocker που είναι ενεργοποιημένο και θα δημιουργήσει προβλήματα στο partitioning. Μα πώς ;;; Η “μπλε οθόνη” ανέφερε ρητά ότι με το recovery key το bitlocker γίνεται “suspend”…. Σταματάω τη διαδικασία (αναγκαστικά, καθώς δεν προχωρούσε), μπαίνω πάλι windows και γκουγκλάρω πώς στο διάολο μπορώ να απενεργοποιήσω το bitlocker. Βρίσκω τις οδηγίες και πάω στα αντίστοιχα μενού και το ΚΛΕΙΝΩ το ρημάδι.
Επόμενη προσπάθεια εγκατάστασης linux mint και αυτή τη φορά όλα καλά σε 10-15 λεπτά είχα έτοιμο λειτουργικό χωρίς τις 1.000.000 ερωτήσεις των “προεγκατεστημένων” windows, με τα πάντα όλα να παίζουν out of the box (btw mediatek 7921 η καλύτερη wifi κάρτα όλων των εποχών με in-kernel support). Φυσικά και αφιέρωσα κάποιον επιπλέον χρόνο για “καλλωπισμό” του λειτουργικού όπως το ήθελα και κάποιες επιπρόσθετες εφαρμογές, αλλά σε κάθε περίπτωση παίρνεις ένα λειτουργικό όπως θα έπρεπε να είναι το λειτουργικό και ό,τι εξτρά θέλεις μπορείς να το κάνεις χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις όπου άλλοι έχουν αποφασίσει για σένα χωρίς να σε ρωτήσουν ή τουλάχιστον να σε ενημερώσουν.
Πραγματικά… Εν έτει 2025, αν δεν είσαι κλειδωμένος σε οποιουδήποτε είδους windows-only εφαρμογή ή παιχνίδι, ζεις στον μεσαίωνα αν επιλέγεις windows έναντι linux mint. Οι παρωπίδες φτάνουν χιλιόμετρα μακριά…
ΥΓ εννοείται μετά από όλα τα παραπάνω, έγινε πλήρες backup του δίσκου με clonezilla, ώστε όταν ο bro το ρημάξει, τουλάχιστον να μην ξαναπεράσω όλο το μαρτύριο από την αρχή…



