Προτάσεις, για μετάβαση γραφείου από Windows σε Linux

Παίδες, καλησπέρα.

Έχω χρησιμοποιήσει περίπου μια βδομάδα τα Ubuntu 20.04 LTS. Είμαι απόλυτα ευτυχισμένος και αυτό με οδήγησε στην εξής σκέψη:

Έχω ένα γραφείο με:
α) 3 υπολογιστές all-in-one Lenovo C-365 (AMD A6-6310, με Radeon R4 στα 1.80GHz και 4gb RAM), για την γραμματεία,
β) 1 iMac (fusion drive) του 2018 (δεν θυμάμαι επεξεργαστή και μνήμη, αλλά οκ, δεν είναι εκεί το θέμα μου)
γ) 1 server HP (περίπου σαν αυτόν, αλλά μάλλον το προηγούμενο μοντέλο)

Όλο αυτό στήθηκε πίσω στο 2014-2015 με το εξής όνειρο:
Ήθελα να στήσω έναν δικό μου σέρβερ, ο οποίος θα μπορούσε να λειτουργεί ως file server (δηλαδή ένα κομμάτι του θα λειτουργούσε ως εσωτερικός server γραφείου) και ως internet server (δηλαδή ένα κομμάτι του θα μπορούσε να κάνει ακόμα και hosting), ώστε να σηκώσω μελλοντικά εκεί μια εφαρμογή διεπαφής με τους εντολείς μου (δικηγόρος είμαι), καθώς και να τους παρέχω άμεση ενημέρωση αναφορικά με τα προγραμματισμένα δικαστήριά τους (ή άλλες ημερομηνίες και προθεσμίες), να απαντώ σε αιτήματα ή ερωτήματά τους, καθώς και ηλεκτρονική πρόσβαση στους φακέλους τους και πρόσβαση στα έγγραφα ή στα δικόγραφα που τους αφορούν.

Τελικά, όλος ο προγραμματισμός μου έμεινε μόνο στη φαντασία μου.
Αφενός, με τον καιρό (και με τα Windows 10) οι Lenovo άρχισαν να σέρνονται. Τους έβαλα SSD αλλά δεν βελτιώθηκε σημαντικά η κατάσταση.
Αφετέρου, ο δικτυάς μου, μου έστησε έναν σέρβερ σε Windows, γιατί δεν γνώριζε να στήσει σέρβερ σε linux. Κατ’ αποτέλεσμα, ο iMac έμεινε έξω από το δίκτυο του γραφείου και βέβαια ναυάγησε η σκέψη για εφαρμογή (αφού κανείς δεν γνώριζε να στήσει μια τέτοια εφαρμογή και βέβαια, δεν υπήρχε ούτε μια στο εκατομμύριο περίπτωση να ανεβάσω ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα σε windows server).

Έκανα όλη την παραπάνω εισαγωγή, για να εξηγήσω ότι τώρα πήρα την απόφαση να γυρίσω όλα τα pc (εκτός του iMac, προς το παρόν) και τον server σε linux.

Τον οδηγό για τη δημιουργία file server τον διάβασα και θα παλέψω να τον εφαρμόσω (wish me luck!).
Έτσι, μου μένουν δυο θέματα να αντιμετωπίσω.
Το πρώτο θέμα είναι με τα Lenovo. Θα τα στήσω επίσης μόνος μου. Αλλά έχω την αίσθηση ότι είναι πολύ περιορισμένης δυναμικής μηχανήματα. Με τη σκέψη αυτή άρχισα να ψάχνω σε ελαφρές διανομές Linux και έχω επικεντρωθεί σε 2 από αυτές:

  • Στο peppermint
  • Στο ubuntu mate
    Εσείς ποια προτείνετε;

Και το δεύτερο θέμα είναι το εξής:
Έχω μερικές χιλιάδες σε έγγραφα του word και μερικές δεκάδες έγγραφα του excel, που γράφω σε Word στον iMac. Αυτά τα έγγραφα, αφού τα γράψω, στη συνέχεια τα στέλνω στη γραμματεία, κυρίως για ορθογραφικό/συντακτικό έλεγχο και για εκτύπωση (τα στέλνω μέσω mail ακριβώς διότι το δίκτυο στο γραφείο δεν λειτούργησε ποτέ όπως το είχα φανταστεί). Τα έγγραφα έχουν πολύ συγκεκριμένες διαμορφώσεις που δεν μπορούν να αλλάξουν (κυρίως πίνακες, υποσημειώσεις, πίνακα περιεχομένων κλπ). Πιστεύω, επίσης, ότι οι γραμματείς μου δεν θα μπορούν να τα διαμορφώσουν εκ νέου, λόγω έλλειψης πρωτίστως της κοινής λογικής. Όμως διάβασα ότι το Libre Office αλλάζει γενικά την μορφοποίηση των εγγράφων. Και ναι μεν είδα κάποιους να προτείνουν το WP, αλλά το ζήτημα είναι αν η μετάβαση σε linux θα λύσει ίσως τα ζητήματα συνδεσιμότητας, αλλά θα δημιουργήσει προβλήματα εμφάνισης και μορφοποίησης στα έγγραφα.
Παρακαλώμ βοηθήστε με λίγο, με αυτό το θέμα γιατί κυρίως σε αυτό έχω σκαλώσει και δεν βρίσκω λύση.

Σας ευχαριστώ προκαταβολικά και απολογούμαι για το μέγεθος της ανάρτησης.

Οι εκδόσεις του office2007 και 2010, λειτουργούν αρκετά καλά μέσω του wine, οπότε μπορείς να έχεις και το office σε περίπτωση που δεις ότι οι αντίστοιχες εφαρμογές linux δε σε καλύπτουν.

To libre-office γενικά λειτουργεί καλά. Αν το ζήτημα είναι απλώς να ανοίγουν σωστά τα έγγραφα word με πίνακες κλπ δεν έχω δει ποτέ πρόβλημα.

Αν δεν κάνει το libre-office για την δουλειά μπορεί να δοκιμάσει και άλλα όπως WPS, FreeOffice κλπ.

Αν εξαναγκαζόμουν να χρησιμοποιήσω microsoft, θα προτιμούσα σε κανονικά windows μέσα από εικονική μηχανή παρά με wine. (το wine είναι πολύ καλό, συχνά καλύτερο από windows αλλά σε άλλες περιπτώσεις)

Αλλά σε κάθε περίπτωση βρίσκω κάπως το να ψάχνεις προκαταβολικά λύσεις για προβλήματα που δεν ξέρεις αν έχεις. Απλά ξεκίνα να έχεις σε κάποιους υπολογιστές λίνουξ και δες πώς κάνει για την όποια δουλειά θέλεις.

Για το λειτουργικό του server θα σου πρότεινα Debian, θα έχεις σίγουρα update για 3-4 χρόνια και εύκολο upgrade path στις επόμενες εκδόσεις.

Ο HP σου έχει hardware RAID controller ( P410i ) στον οποίο εύκολα μπορείς να σετάρεις RAID 1 ή 5 ανάλογα με της ανάγκες σου. Πλεονεκτήματα:

  • Ενσωματωμένη μπαταρία οπότε μειώνεις τις πιθανότητες για corruption.
  • Εύκολη αλλαγή χαλασμένου δίσκου (hot-swap).
  • Το λειτουργικό βλέπει 1 δίσκο ανά σεταρισμένο RAID.
  • Ειδικό software της HP για monitoring της κατάστασης του RAID ( ssacli )

** Θα έβαζα 2 x SSD 80-120gb (για το λειτουργικό) σε RAID 1 και 2 x HDD 1TB RAID 1 ( για storage )
** Πάρε online UPS, αν δεν έχεις ήδη, 1000 - 1500VA ανάλογα με Watt των τροφοδοτικών σου
** Κάνε αυτόματα off-site incremental backups
__
Για το software
Ρίξε μια ματιά και στο ownCloud / Nextcloud
__
Για το 2 ή γνώμη μου είναι να το κάνεις βήμα βήμα, στήσε πρώτα τον server σου και ένα client με linux της επιλογής σου. Δες τι προβλήματα παρουσιάζονται και τα φτιάχνεις σιγά σιγά.

Αυτά προκύπτουν κάποιες φορές από γραμματοσειρές που λείπουν, η απο μικρές αλλαγές στην απεικόνιση των γραμματοσειρών. Αν χάνεις λίγα χιλιοστά εδώ και εκεί.

Αλλά στην πράξη φταίει που αυτός που γράφει σε Word δεν έχει ιδέα από Word. Εσύ

  1. Πατάς μερικά Enter για να πάς στην επόμενη σελίδα
  2. Φτιάχνεις τις παραπομπές με το χέρι
  3. Φτιάχνεις τον πίνακα περιεχομένων με το χέρι
  4. Βάζεις τις εικόνες χωρίς να καταλαβαίνεις πως
  5. Αν θέλεις κάποιο τίτλο μεγαλώνεις τα γράμματα

Τότε θα έχεις πρόβλημα ανεξάρτητα λειτουργικού. Αν το έχεις φτιάξει σωστά με styles, page breaks, field codes, κλπ δεν θα έχεις κανένα πρόβλημα. Δυστυχώς απο αυτούς που λένε πως ξέρουν το Word το 90% απο αυτούς ξέρει κάτι για το 10% των δυνατοτήτων του.

Αν προσχωρήσεις στο σχέδιο σκέψου μήπως βολεύει να περάσεις σε κάποια online πλατφόρμα σαν το Zibra Office

1 «Μου αρέσει»

Λόγο εμπειρίας μου (έχω μηχανογραφήσει και δικηγόρο και ιατρικό κέντρο) σου λέω εξ’ αρχής πώς αν το γυρίσεις σε linux “θα φας τα μούτρα σου”. Εκτός αν βρεις μία εταιρεία (όχι κανένα πιτσιρικά που ξέρει Linux από το πανεπιστήμιο) να σου στήσει ένα owncloud στο γραφείο (παρόλο που και με ένα καλό NAS θα μπορούσες να κάνεις δουλεία) και να σε υποστηρίξει στην μετέπειτα δουλεία σου (πχ να σου ρυθμίσει εκτυπωτές, scanners, φωτοτυπικό κτλ). Αλήθεια… τι φωτοτυπικό έχεις στο γραφείο σου? Δουλεύει με linux?

Λόγο GDPR είσαι μαζί με τους γιατρούς (νοσοκομεία και ιατρικά κέντρα) σε ένα από τα πιο υψηλά επίπεδα κινδύνου στην διαχείριση ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων. Και, μεγάλος στόχος από hackers. Αν από ένα “λάθος” διαρρεύσουν δεδομένα των πελατών σου, το γνωρίζεις πολλή καλά λόγο επαγγέλματος, θα έχει μεγάλο πρόβλημα.
1ο. Ξέχνα web-hosting (πχ την προσωπική σου ιστοσελίδα) και email hosting μέσα στο γραφείο σου, γιατί ανοίγεις “τρύπες” στο δίκτυό σου. Γενικά ΔΕΝ θα πρέπει να έχει κανείς απείθειας πρόσβαση (Remote Desktop, TeamViewer, ssh, VNC, κτλ) σε servers, PCs, NAS , κτλ εκτός γραφείου σου παρά μόνο μέσω VPN (και καλού VPN πίσω από καλό firewall) και αυτό μόνο σε συγκεκριμένες ώρες (πχ Σαββατοκύριακο που δεν είναι κανείς στο γραφείο το VPN μπορείς να το έχεις κλειστό)!
2ο. Δεν ανοίγεις πόρτα ούτε σε κάμερες ασφαλείας. Αν θες να έχεις από mobile app πρόσβαση στις κάμερες και καταγραφικό θα σηκώνεις πρώτα το VPN.

Αυτό που έχω υλοποιήσει είναι

  • PCs - Laptops με Windows 10 Pro με BitLocker
  • Mac Laptop (επειδή δεν έχω γνώσεις από MacOS με βοήθησε ένας φίλος μου)
  • Windows Server 2016 Std με κρυπτογραφημένο τον 2ο δίσκο όπου φυλάνε τα έγραφα τους (και είχε πρόσβαση και το Mac το οποίο είχε Microsoft Office 365)
  • NAS της Qnap με 2 δίσκους RAID 1 (κρυπτογραφημένο) για backup (και όχι μόνο)
  • και Microsoft (πρώην Office) 365. Όλοι οι χρήστες έχουν Microsoft 365 Standard για Επιχειρήσεις. Τους το είχα στήσει και τους έκανα και μάθημα πώς να οργανώσουν τα αρχεία τους στο OneDrive for Business (και να μοιράζουν αρχεία τους εκτός εταιρείας κάτω από συγκεκριμένες αυστηρές προϋποθέσεις), πώς να οργανώνουν meeting με Teams και πολλά άλλα. Ακόμα και τα κινητά τους (διαφορετικά από τα προσωπικά τους κινητά) έκαναν login στο azure domain controller του λογαριασμού τους στο Office 365 ώστε αν κλαπούν να μπορέσουν από το azure panel να δώσουν εντολή να διαγραφούν τα δεδομένα του office 365 (και emails) που τυχών είχαν αποθηκευμένα αλλά και για άλλους λόγους.

Δυστυχώς, λόγο της δουλεία σου και των εγράφων που επεξεργάζεσαι θα σου πρότεινα να μην προσπαθήσεις μόνο σου να κάνεις τον ΙΤ. Απευθύνσου σε μεγάλη εταιρεία (όχι σε κάποιο γνωστό σου που κρατά ένα κατσαβίδι και κάνει τον τεχνικό υπολογιστών) για να κάνεις σωστή δουλεία.
Δυστυχώς (ή ευτυχώς)… θα πρέπει να πληρώσεις, αλλά μην νομίζεις ότι μιλάμε για μεγάλο κόστος.

1 «Μου αρέσει»

Είναι καλή ιδέα! Θα το κάνω.

Έχω ήδη UPS επάνω του, αλλά θα το ξανακοιτάξω σε σχέση με τα Watt του τροφοδοτικού.

Το προσπάθησα αλλά δεν μπορώ να τα καταφέρω.

Προσπαθώ να φτιάχνω τα έγγραφά μου σωστά. Βέβαια δεν είμαι ένας καλός χρήστης του Word, αλλά πχ φτιάχνω αυτόματο πίνακα περιεχομένων, αλλάζω σελίδα με page break, οι κεφαλίδες είναι κεφαλίδες και όχι απλά μεγάλες γραμματοσειρές, με τις εικόνες πράγματι έχω ένα θέμα, τα έγγραφα αριθμοδοτούνται αυτόματα μέσα από fields και τελευταία είχα καταφέρει κι έφτιαχνα έγγραφα με μικρές μακροεντολές για μεγαλύτερη αυτοματοποίηση. Προφανώς, κάνω ακόμα λάθη, αλλά το παλεύω. Αν όμως σε αυτά τα απλά το Libre Office ή όποια άλλη σουίτα δεν μου δημιουργήσει θέμα, τότε, είμαι οκ.

Ricoh 2550
Δεν θυμάμαι αν δουλεύει με Linux :relaxed:

Κοίτα κι εγώ με Office 365 δουλεύω αυτή τη στιγμή (ετήσια άδεια για 5 pc) αλλά στα AIO της Lenovo τα windows 10 σέρνονται (κυριολεκτικά). Αν ανοίξω και Office 365 τότε πίνουμε καφεδάκι μέχρι να δεις έγγραφο. Γι’ αυτό έλεγα να περάσω όλο το σύστημα σε Linux. Ακόμα κι αν σπάσω τα μούτρα μου, θα γυρίσω τον σέρβερ σε καθαρά εσωτερικό (εκτός νετ) και θα μπορώ να κάνω τις δοκιμές μου. Δεν φοβάμαι να προσπαθήσω και να αποτύχω.
Όσο για το κόστος, ποτέ δεν ήταν θέμα. Σκέψου ότι τω καιρώ εκείνω και για να φτάσω μέχρι εκεί είχα δώσει ήδη αρκετές χιλιάδες ευρώ και έκτοτε πάντα ψάχνω να βρω λύσεις για να το προχωρήσω.

Τελικά, στο θέμα Peppermint ή Ubuntu Mate τι προτείνετε;

Ποιο AIO της Lenovo έχεις και σέρνετε? Μπορείς να μου δώσεις μοντέλο και χαρακτηριστικά?
Αν είναι CPU i3 4ης γενιάς με 2GB RAM σε μηχανικό δίσκο και το Ubuntu θα σέρνετε. Επίσης έχε υπόψιν σου ότι η Lenovo δεν έχει καλή φήμη με το Linux, τα παλιά της μοντέλα έχουν πρόβλημα με το performace https://www.notebookcheck.net/Lenovo-admits-ThinkPad-CPU-throttling-problem-when-running-Linux-fix-in-development.435549.0.html .

To Peppermint που σου ήρθε? Σου αρέσει σαν interface? Το Peppermint βασικά είναι ένα Lubuntu, ένα δηλαδή Ubuntu με LXDE/LXQT desktop. Είναι πολλή ελαφρύ, μπορεί να δουλέψει με λιγότερο από 1GB RAM αλλά αν ανοίγεις πολλές καρτέλες σε firefox ή chrome θα χρειαστείς σίγουρα και άλλη RAM. Το Lubuntu 20.04.1 LTS έχει υποστήριξη μέχρι τον Απρίλιο του 2023.

Εγώ θα σου πρότεινα να δεις και το ZorinOS Lite https://zorinos.com/download/#compare, είναι ένα ελαφρύ Ubuntu που βασίζεται στο XFCE destktop αλλά το έχουν φτιάξει να μοιάζει με Windows 7 (https://assets.zorincdn.com/images/download/lite.jpg).

Όσο για το Ricoh… καλό κουράγιο! Δεν νομίζω ότι υπάρχουν official drivers για linux (http://support.ricoh.com/bb/html/dr_ut_e/lan_a/model/mp33/mp33en.htm) παρά opendrivers https://www.openprinting.org/printer/Ricoh/Ricoh-Aficio_MP_2550. Δεν ξέρω όμως αν καταφέρεις να τους δουλέψεις σωστά. Επίσης δεν ξέρω αν το δουλεύεις και σαν scanner… εκεί ξεχνάς το linux!
To MP 2550 είναι και πολλή παλιό μοντέλο… σε λίγο καιρό δεν θα βρίσκεις drivers ούτε για Windows!

Το peppermint το είδα διαβάζοντας ότι είναι μια από τις πιο ελαφρές εκδόσεις. Και το interface μου φάνηκε συμπαθητικό (εντάξει δεν είναι elementary ή deepin).

Όσο για το φωτοτυπικό, το ξέρω ότι είναι παλιό. Αλλά το κρατάω γιατί έχει βγάλει πάνω από εκατομμύριο εκτυπώσεις, χωρίς πρόβλημα. Και ναι, το δουλεύω σαν scanner. Φαντάσου, όμως, ότι ακόμα και στα windows (όπως σωστά λες) χρειάστηκε να κάνω μια μικρή πατέντα για να δουλέψει.

Να μην ρωτάς γνώμες στο ίντερνετ :stuck_out_tongue:

Δοκίμασε και δες τι σού κάνει. Δεν υπάρχει βασιλικός δρόμος.

Ρώτα φυσικά ελεύθερα να μαθαίνεις πληροφορίες αλλά αν ρωτάς γνώμη για το τι να κάνεις όλες οι απαντήσεις θα είναι λάθος. Μπορεί φυσικά ο καθένας να πει τι θα έκανε ο ίδιος (πχ εγώ θα έβαζα bunsenlabs ή sparky) αλλά μέχρι εκεί βγάζει νόημα.

2 «Μου αρέσει»

Κοίταξε το duplicity , θέλει λίγο διάβασμα αλλά αν το φτιάξεις δεν ξανασχολείσαι.
Εναλλακτικά timegaps, μόνο αρνητικό ότι δεν έχει “αυτόματο” encryption

Και για τα 2 θα πρέπει να γράψεις bash scripts που θα τρέχουν με cron.
Το αυτόματο backup για μένα είναι το Νο.1 πράγμα που πρέπει να ψάξεις, καθώς η απώλεια δεδομένων μπορεί να σου κοστίσει πολλά είτε σε χρήματα είτε σε φήμη

Οτιδήποτε με mate :grin:

Στην εταιρεια μου εχω τα εξης:

File server : Freenas
Τηλεφωνικο κεντρο : Asterisk (Freepbx) με 4+2 εξωτερικες γραμμες και 12+ extensions
4 server : debian
2 server : ubuntu server
~30 απομακρυσμενους σερβερ : ubuntu server
κτλ κτλ.
Crm : vtiger 7.0

Ολα τα pc τρεχουν elementary os. Αν και ολα τα pc εχουν το λιγοτερο 16gb ram το elementary τρεχει πολυ καλα και σε 4gb

Αν και δεν χρησιμοποιουμε πολλα κειμενα, το wps εχει πολυ καλη συμβατοτητα με microsoft.

Αν βρω χρονο θα βαλω σε καποιο server και το onlyoffice που ειναι δικτυακο.

Τα plus που εχω ειναι καποιες εφαρμογες network chat για να συνομιλουν οι υπαλληλοι, εχω συνδεσει στο crm τις εργασιες και το ημερολογιο οποτε ολα ειναι μπροστα μας. Τι καναμε τι οχι κτλ. Και αν και δεν εχω τελειωσει ολες τις συνδεσεις μπορω να εχω αρχεια συνδεδεμενα με πελατες , και ακομη τηλεφωνικες συνομιλιες με πελατες συνδεδεμενες με τον καθε πελατη στο καθε εργο (συνδεση vtiger με freepbx)

Εγώ που είμαι πολιτικός μηχανικός και ένα μέρος του workflow μου κατάφερα να το στηρίξω σε open source προγράμματα, θα σου πρότεινα να μην μπασταρδέψεις το κομμάτι του file server με το hosting. Δε θα το θεωρούσα σοφό να έχεις ευαίσθητα δεδομένα όπως αρχεία με τις υποθέσεις των πελατών σου σε ένα μηχανάκι που “βγαίνει” και με μια IP προς τα έξω (btw θα πλήρωνες και μια υπηρεσία dynamic DNS)

Λύσεις hosting υπάρχουν και είναι πολλές και φθηνές, Δε χρειάζεται να βάλεις 2 καρπούζια κάτω από την ίδια μασχάλη.

Να με ζμπαθάς αλλά ο δικτυάς σου είναι άσχετος. Εγώ έφτιαξα τον iMac του γαμπρού μου (που συμπτωματικά είναι και αυτός δικηγόρος) να έχει πρόσβαση στον file server του γραφείου του που είναι είναι - ω τι έκπληξη - σε windows.

Μην το κάνεις. Τουλάχιστον όχι αμέσως. Αν αυτοί που δουλεύουν τα συγκεκριμένα PCs δεν έχουν την απαιτούμενη εξοικείωση με το Linux και τα νέα λογισμικά κινδυνεύεις να μπλέξεις τα μπούτια σου.

Γιατί άλλο πράγματα 2-3 open source προγράμματα και άλλο ολόκληρο ΛΣ που για τη συντήρηση του χρειάζονται πιο εξειδικευμένες γνώσεις.

Η δική μου πρόταση είναι να ξεκινήσεις με ένα libreoffce και ένα nextcloud σε έναν linux server και βλέπεις πως ρολάρει το πράγμα.

@billniakas προφανώς ο δικτυάς μου είναι λίγο τρικυμίας, γι΄ αυτό και το ψάχνω μόνος μου (βέβαια, μου αρέσει κιόλας…να λέω και την αλήθεια) αλλά έλιωσα με το “να με ζμπαθάς”

Παιδιά, σας ευχαριστώ όλους!
Μου δώσατε τόσες ιδέες και τόση γνώση που θα χρειαστώ χρόνο να τα επεξεργαστώ, να καταλήξω κάπου και να δω εαν εκεί που κατέληξα είναι εφαρμόσιμο. Σας ευχαριστώ ξανά όλους!!!

2 «Μου αρέσει»

Δεν θα έλεγα πολλή ελαφρύ το deepin (παρόλο που το έχω στίσει σε virtual box και ξεκινά με 490ΜΒ RAM) αλλά είναι πολύ όμορφο, δες https://blog.mvtech.gr/2020/09/26/deepin-20-μία-debian-based-διανομή-linux-που-θα-μπορούσε-να-γί/

2 «Μου αρέσει»

Φίλε μου με όλο τον σεβασμό, με μια εβδομάδα είναι νωρίς για ολική αλλαγή.

α) Άλλαξε πρώτα τις εφαρμογές που δεν υπάρχουν στο linux, δηλαδή κάνε εγκατάσταση το LibreOffice στα Windows και δούλεψε 1-2 μήνες αποκλειστικά σε αυτό και δες πως θα πάει.

β) Για file sever, θα προτιμούσα το mega drive ίσως με κάποια συνδρομή, οπότε όλοι θα είχαν πρόσβαση στα αρχεία και ταυτόχρονα μια ασφάλεια από αστοχία υλικού. Επίσης θα ήταν δυνατή και η εργασία από απόσταση, μέρες που είναι…

γ) θα άλλαζα την σύνδεση μου στο διαδίκτυο σε οπτική ίνα

δ) κατά τη μετάβαση σε Linux θα επέλεγα την ίδια διανομή για όλα τα μηχανήματα, οπότε θέλει προσοχή στην επιλογή της.

2 «Μου αρέσει»

Είναι σημαντικό να έχει σε ένα (1) μηχάνημα Linux που να το χρησιμοποιεί στην δουλειά ώστε να βλέπει ποια είναι η υποστήριξη σε κάθε λογισμικό και υλικό (δεν πρέπει να περιμένει ότι θα ξέρει εκ τών προτέρων τι δουλεύει και τι όχι πριν αρχίσει πιθανή μετάβαση, οπότε ναι είναι σημαντικό αλλά όχι δεν αρκεί να χρησιμοποιεί λογισμικό συμβατό με λίνουξ στα windows, επίσης αυτός είναι πολύ περιοριστικός τρόπος σκέψης γιατί υπάρχουν πράγματα που δουλεύουν στο λίνουξ αλλά όχι στα windows, οπότε θα απέκλειε αυτές τις λύσεις) και επίσης να μην νιώθει δεσμευμένος με κάποιες επιλογές, μπορεί πχ να δοκιμάζει διαφορετικές εφαρμογές ή και διαφορετικές διανομές.

Όταν θα είναι ικανοποιημένος με ένα work-flow απλά θα το μεταφέρει σε περισσότερα μηχανήματα.

Έχει προσωπικό όμως και θα πρέπει να δει αν μπορούν να ανταποκριθούν, αρχικά στο libreoffice, είναι επαγγελματικός χώρος όποτε θέλει προσοχή και σίγουρα βήματα. Στον προσωπικό του υπολογιστή, αν κατάλαβα καλά έχει πλέον ubuntu, οπότε είναι σημαντικό να μάθει καλά το νέο περιβάλλον, ώστε αργότερα να μπορεί να προσφέρει υποστήριξη και στο προσωπικό του, γι΄ αυτό προτείνω μια κοινή διανομή σε όλους τους υπολογιστές (πχ ubuntu 20.04).

Λοιπόν, η γνώμη μου με λίγα λόγια. Ό,τι γράφω, το γράφω εκ πείρας.

Δεν θα πετύχεις αυτό που θες. Το Libre Office αλλάζει την μορφοποίηση των εγγράφων, έστω και λίγο. Έχει μεγάλη ασυμβατότητα με τους πίνακες του Excel, αν έχεις τέτοιους, όπως και με την μορφοποίηση υπό όρους. Δεν τα εμφανίζει κανονικά.

Δεν θα μπορείς να λειτουργήσεις τα πολυμηχανήματά σου σε πλήρη λειτουργία. Ιδίως το scanning στο Linux είναι για γέλια. Εγώ δουλεύω πολύ με ψηφιοποίηση των εγγράφων και απαιτώ όλες τις δυνατότητες του πολυμηχανήματός μου. Έχω ΟΚΙ.

Για τους παραπάνω δύο λόγους έχω μείνει με Windows στο γραφείο μου, όσο και να θέλω και εγώ να βάλω Linux. Τα παραπάνω τα γράφω αφού έχω δοκιμάσει, όχι θεωρητικά.

Ο File Server που περιγράφω στον οδηγό, θα σε εξυπηρετήσει απόλυτα. Μπορείς αν διαβάσεις μόνος σου, να σηκώσεις και NFS Shares για πιθανή σύνδεση με Mac, δεν έχω ιδέα από Mac και ούτε πρόκειται να αποκτήσω.

Μην ανεβάσεις ούτε κατά διάνοια προσωπικά δεδομένα πελατών σου στο διαδίκτυο. Αυτά που λες, οι πελάτες να έχουν πρόσβαση μέσω διαδικτύου τα βρίσκω εντελώς περιττά. Μπορείς ωστόσο να έχεις πρόσβαση εσύ στον File Server μέσω SSH, διαδικτυακά, αφού πρώτα κάνεις SSH Hardening. Η αλήθεια είναι ότι σκέφτομαι να προσθέσω το σχετικό κεφάλαιο στον οδηγό μου. Εγώ προσωπικά τον File Server δεν τον έχω βγάλει στο διαδίκτυο, τον λειτουργώ μόνο τοπικά. Δεν βρίσκω την ανάγκη, έχω άλλους τρόπους να συγχρονίζω τα δεδομένα μου.

Αυτά από εμένα. Ελπίζω να βοήθησα.

2 «Μου αρέσει»

Παίδες άκουσα τις συμβουλές σας και προσπαθώ να τις εφαρμόσω ήδη.

Ξεκίνησα ήδη με partitions στα παλιά pc’ s στα οποία εγκατέστησα linux mint (cinnamon) (αφού μοιάζουν πολύ με windows και σηκώνουν heavy customise διότι, ως γυναίκες εκτιμούν ιδιαιτέρως το φαίνεσθαι). Τα πρώτα συμπεράσματα είναι ενθαρρυντικά. Υπάρχει η διάθεση να δουλέψουν με νέα προγράμματα και επάνω σε μια νέα εμπειρία αλλά φοβούνται…ακόμα και να κάνουν κλικ. Τους εξηγώ ότι όλα φτιάχνονται αλλά η εγγενής συστολή και η συνήθεια θέλουν χρόνο για να ξεπεραστούν ή να αλλάξουν. Επίσης, η συνήθεια να αποθηκεύουν τα πάντα προσωρινά στην επιφάνεια εργασίας (κι εγώ έχω το ίδιο κακό) και μετά να τα αρχειοθετούν, δύσκολα αντικαθίσταται με το “άνοιξε τον file manager και αρχειοθέτησε επιτόπου” αλλά θα επιμείνω (τους έχω απενεργοποιήσει τα εικονίδια στις επιφάνειες εργασίας για να αναγκαστούν να αλλάξουν τρόπο - εγώ συνεχίζω να το κάνω-διευθυντικό δικαίωμα :stuck_out_tongue: ).

Για το Libre Office: Τέσταρα έγγραφα με Libre Office. Οι πίνακες του excell που είχα μέσα είναι για επανασχεδίαση και κάποιες εικόνες εμφανίστηκαν αλλού για αλλού. Δεν πειράζει, θα τα ξαναφτιάξω σιγά-σιγά. Οι γραμματοσειρές άλλαξαν (στα windows γράφω σε arial 11 αλλά στο Libre Office δεν την φόρτωσα και επέλεξα μια sans που μου φάνηκε συμπαθητική). Στα υπόλοιπα (κεφαλίδες, πίνακες περιεχομένων, ενότητες, αριθμοί σελίδας ανά ενότητα, πεδία αρίθμησης κλπ) δουλεύει μια χαρά.

Για τον σέρβερ: Αν και με στενοχωρεί ότι έσκασα ένα σκασμό λεφτά για να αγοράσω αυτό το σέρβερ για να τον κάνω νετ-σερβερ, πείθομαι στις γνώσεις σας, οπότε θα μείνει σαν ένας file server. Για το σκανάρισμα άρχισα να κοιτάζω αυτά τα εργαλεία για να δω αν δουλεύουν. Σήμερα ξεκίνησα, μην περιμένετε αποτελέσματα ακόμα. Ψάχνω να δω ποιο από όλα μπορεί να δουλέψει. Βέβαια πρόσθετη δυσκολία είναι το παλιό πολυμηχάνημα-φωτοτυπικό το οποίο δυσκολεύτηκα ακόμα και στα Windows να σετάρω. Αλλά θα το παλέψω. Είμαι πεισματάρης.

@Mintux εγώ για να συγχρονίζω δεδομένα αγόρασα πριν από 3-4 χρόνια αυτό αλλά το πρόβλημα είναι ότι δεν έχει μπάρα αναζήτησης και είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρεις ένα έγγραφο μέσα σε τόσους φακέλους χωρίς αναζήτηση. Οπότε το χρησιμοποιώ για τα προσωπικά μου αρχεία, που ξέρω πώς τα αποθηκεύω και πώς τα ονομάζω. Η ψηφιοποίηση ανά πελάτη θα ήταν μια λύση αλλά δεν μπορώ να την εφαρμόσω άμεσα. Θέλει χρόνο.