Πώς το Facebook και η ανθρώπινη βλακεία καταστρέφουν την ψυχολογία μας και τον κοινωνικό ιστό

Πριν από μερικά χρόνια είχαμε θίξει το θέμα του εθισμού και της κατάθλιψης που προκαλούν σε μεγάλη μερίδα ανθρώπων τα social media, μέσα από το κινητό μας τηλέφωνο. Βλέποντας το “The social dilemma” στο Netflix , ένα ντοκιμαντέρ στο οποίο οι ίδιοι οι άνθρωποι που δημιούργησαν το Facebook, τη Google και άλλες τεράστιες ιντερνετικές εταιρίες, θίγουν το ζήτημα και μάλιστα σε μία ταραγμένη εποχή λόγω κορωνοϊού, αποφασίσαμε να το πιάσουμε ξανά για να δούμε τι ακριβώς συμβαίνει και να προτείνουμε τις λύσεις που θα μας βοηθήσουν να διατηρήσουμε την ψυχική μας υγεία και κυρίως τον κοινωνικό ιστό.

Μέσω των social media και κυρίως του Facebook, μπόρεσαν τα τελευταία χρόνια να εκφράσουν τις απόψεις τους πολύ επικίνδυνοι άνθρωποι. Πίσω από το μανδύα της δημοκρατίας και της “ελευθερίας του λόγου”, ο κάθε άσχετος μοιράζεται πλέον την άποψή του γιατί πολύ απλά “είναι δικαίωμά του”. Κάπως έτσι λοιπόν φτάσαμε στο κίνημα της επίπεδης Γης, στη “συνωμοσία” του κορωνοϊού και στο bullying που φέρνει όλο και περισσότερα παιδιά κοντά στην αυτοκτονία κάθε χρόνο. Το πρόβλημα είναι τόσο μεγάλο που δυστυχώς (ή ευτυχώς) τα κοινωνικά δίκτυα έχουν μπει αναγκαστικά σε έναν αγώνα λογοκρισίας, για να προλάβουν όλα τα post ή βίντεο που θεωρούνται “επικίνδυνα”.

Παλιότερα τα πράγματα ήταν πιο απλά. Αν ήθελες για παράδειγμα να διαβάσεις για τις τελευταίες ανακαλύψεις στον τομέα της επιστήμης, θα αγόραζες το αντίστοιχο περιοδικό το οποίο στις λίγες σελίδες του έπρεπε να χωρέσει μια χούφτα από τα μεγαλύτερα μυαλά της εποχής και τα κατορθώματά τους. Fast forward στο σήμερα, οι άπειρες “σελίδες” του Facebook χωράνε όλες τις βλακείες που μπορεί ειπωθούν από τα επτά δισεκατομμύρια των ανθρώπων, με αποτέλεσμα την κακή ενημέρωση και την πόλωση σε σημαντικά θέματα όπως τις εκλογές, αλλά και σε ανούσια ζητήματα όπως το… GNTM.

Επειδή όμως όσοι γεννήθηκαν μετά το 2000 μεγάλωσαν μέσα σε αυτή την πραγματικότητα και επειδή εμείς οι μεγαλύτεροι ξεχνάμε πώς ήταν ο κόσμος πριν το 2007, ας κάνουμε ένα βήμα πίσω για να δούμε τη γενική εικόνα των πραγμάτων και να κατανοήσουμε πού είναι το πρόβλημα και πώς μπορούμε να το λύσουμε.

Το επιχειρηματικό μοντέλο του Facebook

Το Facebook το 2007 ήταν απλά “η σελίδα στην οποία μπορείς να βρεις τους παλιούς σου συμμαθητές” και ήταν πολύ ωραίο! Έφερε κοντά ανθρώπους που είχαν χαθεί μεταξύ τους και έκανε γενικά μία θετική επανάσταση στην επικοινωνία των ανθρώπων παγκοσμίως. Κάποια στιγμή λοιπόν το Facebook αποφάσισε ότι πρέπει να έχει έσοδα, οπότε οι ιθύνοντές του κατέληξαν στο μοντέλο που έχουμε σήμερα, που βασίζεται στους εξής τρεις άξονες:

  1. Engagement - Η ικανότητα του να μένουν οι χρήστες μέσα στο Facebook για όσο περισσότερο χρονικό διάστημα γίνεται. Ορισμένα μέσα που βοήθησαν σε αυτό τον τομέα είναι το πλήκτρο “Like” και η δυνατότητα να κάνουμε “tag” τους φίλους μας σε φωτογραφίες.
  2. Growth - H ανάγκη ανάπτυξης της βάσης χρηστών προτρέποντάς τους να καλέσουν τους φίλους τους στο Facebook. Αυτό επετεύχθη κυρίως όταν το Facebook ήρθε στα κινητά μας τηλέφωνα και πήρε με το έτσι θέλω τις προσωπικές μας επαφές.
  3. Ads for revenue - Το κέρδος μέσα από τις διαφημίσεις που προβάλλονται.

Σε αυτό το σημείο πρέπει να πούμε οτι το Facebook μοιάζει πάρα πολύ με ένα ελεύθερο κανάλι στην τηλεόραση. Και τα δύο προσπαθούν να προσελκύσουν όσο το δυνατόν περισσότερους τηλεθεατές / χρήστες, για να πουλήσουν στη συνέχεια την προσοχή τους σε διαφημιστικές εταιρίες που θέλουν να προβάλλουν τα προϊόντα τους.

Για τις διαφημιστικές εταιρίες δηλαδή, το “προϊόν” είναι αυτό που διαφημίζουν. Για το Facebook όμως το “προϊόν” είναι η προσοχή του καταναλωτή, δηλαδή στην ουσία ο ίδιος ο καταναλωτής. Πώς θα πείσεις λοιπόν μια διαφημιστική εταιρία να επενδύσει σε εσένα έναντι της τηλεόρασης; Μα φυσικά δείχνοντας πόσο καλά γνωρίζεις τα “προϊόντα” σου. Και κάπως έτσι ξεκίνησε το λεγόμενο “data mining”, η αποθήκευση δηλαδή των επιλογών και των συνηθειών μας, σε ένα ψηφιακό μοντέλο που μπορεί όχι μόνο να προβλέψει, αλλά και να διαμορφώσει τις ανάγκες και τα θέλω μας, για να ταιριάζουν στη διαφήμιση που μας προβάλλεται.

Πότε άρχισαν να διαστρεβλώνονται τα πράγματα;

Μέχρι στιγμής το Facebook δεν έχει κάνει τίποτα κακό και λειτουργεί σαν μία κλασική εταιρία που προσπαθεί να βγάλει κέρδος από το προϊόν της. Τα προβλήματα άρχισαν όταν τρεις παράγοντες διογκώθηκαν ανεξέλεγκτα μέσα στην πλατφόρμα και αυτοί είναι:

  1. η απληστία του Facebook για τα προσωπικά μας δεδομένα,
  2. η τεράστια αύξηση των χρηστών του και
  3. η ανθρώπινη βλακεία.

Ξεκινώντας από τη βλακεία, όσο και αν μας πονάει, η αλήθεια είναι ότι το ανθρώπινο είδος είναι πανηλίθιο. Όσο και να περηφανευόμαστε για την εξέλιξη της τεχνολογίας και την άνοδό μας στην κλίμακα Καρντάσεφ , δυστυχώς το 99% από εμάς είμαστε μπούφοι. Η ιστορία μας έχει αποδείξει ότι η εξέλιξή μας οφείλεται σε απειροελάχιστες διάνοιες , οι οποίες με τις ιδέες τους “έσπρωξαν” τον πολιτισμό μας εδώ που είναι σήμερα. Όλοι οι υπόλοιποι δεν έχουμε προσφέρει απολύτως τίποτα.

Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε ότι εκτός από άνθρωποι είμαστε και… ζώα. Πέρα από τη λογική αντιδρούμε σε πολλές καταστάσεις και με το ένστικτο. Ενστικτωδώς λοιπόν πολλοί από εμάς είμαστε κατά κάποιο τρόπο ρατσιστές, γιατί είναι στη φύση μας να φοβόμαστε και να απορρίπτουμε το κάθε τι άγνωστο που εισέρχεται στη ζωή μας. Είμαστε επίσης ματαιόδοξοι και αγαπάμε τον εαυτό μας, οπότε μας ενοχλεί όταν ο κύκλος μας δε μας αποδέχεται όπως είμαστε. Αυτά φυσικά δεν ισχύουν για όλους και μπορούν μάλιστα να αλλάξουν δουλεύοντας με πολλή προσπάθεια στον ψυχικό μας κόσμο.

Λόγω λοιπόν της βλακείας και της ματαιοδοξίας μας καταφέραμε να μετατρέψουμε το “Like”, σε ένα εργαλείο σύγκρισης του πόσο αγαπητοί είμαστε σε σχέση με άλλους ανθρώπους και μάλιστα σε σχέση με ανθρώπους που δεν έχουμε συναντήσει ποτέ στη ζωή μας! Κυρίως με τη βοήθεια του “Like” και της “καρδούλας” στο Instagram, το ποσοστό των εφήβων που κάνει κακό στον εαυτό του ή εν τέλει αυτοκτονεί, έχει εκτοξευτεί τα τελευταία χρόνια.

Πάμε τώρα στην απληστία του Facebook για τα προσωπικά μας δεδομένα. Για να μπορέσει η πλατφόρμα να μας γνωρίσει καλύτερα και να μας σερβίρει πιο στοχευμένες διαφημίσεις, μας παρουσίασε με την πάροδο των χρόνων νέα χαρακτηριστικά. Πλέον πολύς κόσμος ψωνίζει μέσω Facebook, ψάχνει για σπίτι μέσω Facebook, διαβάζει τις ειδήσεις του μέσω Facebook, παίζει παιχνίδια στο Facebook και οργανώνεται σε κοινότητες στο Facebook. Όταν λοιπόν κάνεις τα πάντα μέσω Facebook, λογικό είναι το Facebook να γνωρίζει τα πάντα για σένα.

Αυτές οι γνώσεις είναι που επέτρεψαν στην Cambridge Analytica και στην κυβέρνηση της Ρωσίας να επηρεάσουν υπέρ του Τραμπ το εκλογικό αποτέλεσμα στις ΗΠΑ το 2016. Τα ίδια εργαλεία επιτρέπουν την οργάνωση ανθρώπων με επικίνδυνες ιδέες τύπου “Flat Earth” ή “Το 5G φταίει για τον COVID” και ούτω καθεξής.

Το χειρότερο από όλα όμως είναι ότι το ίδιο το Facebook χρησιμοποιεί τα δεδομένα μας εφαρμόζοντας (και το έχουν παραδεχτεί) ψυχολογικές τακτικές που χρησιμοποιούνται στα καζίνο , για να μας πείσει να αγοράσουμε τα προϊόντα που διαφημίζει και να μας κρατήσει περισσότερο στην πλατφόρμα. Δεν είναι εύκολο να το κατανοήσεις αλλά το Facebook μας γνωρίζει πλέον τόσο καλά, που οι διαφημίσεις και τα post που μας προτείνει είναι πλέον κομμένες και ραμμένες προσωπικά για τον κάθε χρήστη!

Χρησιμοποιώντας την ψυχολογία, τα ένστικτά μας και τις προτιμήσεις μας, έχει αποδειχτεί οτι μπορεί να αλλάξει σταδιακά τη γνώμη και τη συνείδησή μας! Μπορεί να μη μας ενοχλεί αν το Facebook μας λέει τι να αγοράσουμε, αλλά είναι πολύ επικίνδυνο όταν μας λέει τι να ψηφίσουμε!

Αυτό μπορεί επίσης να μην επηρεάζει έναν σαραντάρη που ξέρει τι θέλει από τη ζωή του, αλλά για ένα παιδί Γυμνασίου, τα σήματα που λαμβάνει για το τι έχει αξία στη ζωή του, θα χαραχτούν στη μνήμη του και με αυτά θα πορευτεί. Αυτό το ίδιο παιδί μία μέρα θα ψηφίζει…

Πάμε τέλος και στο πρόβλημα της τεράστιας αύξησης των χρηστών του Facebook. Όπως είναι φυσιολογικό, το Facebook δε διαθέτει επαρκές ανθρώπινο δυναμικό για να διαχειριστεί τον όγκο δεδομένων δισεκατομμυρίων ανθρώπων. Γράφτηκαν λοιπόν αλγόριθμοι και εφαρμογές “AI” (Artificial Intelligence) από τους προγραμματιστές του για να αυτοματοποιήσουν κάποια πράγματα.

Οι αλγόριθμοι όμως δεν έχουν κριτική σκέψη και ο βασικός τους σκοπός είναι να σε κρατήσουν στην πλατφόρμα, αναλύοντας ακόμη περισσότερο την προσωπικότητά σου και προτείνοντάς σου αναρτήσεις που πιθανότατα θα σε ενδιέφεραν. Σε γενικές γραμμές δηλαδή το Facebook σου προτείνει αναρτήσεις που συμφωνούν με τις πεποιθήσεις σου, για να τις κλικάρεις και να αισθάνεσαι όμορφα όταν το χρησιμοποιείς. Αν δηλαδή ενδιαφερθείς κάποια στιγμή να μάθεις “τι είναι αυτό το Flat Earth Theory για το οποίο μιλάνε όλοι;”, ο αλγόριθμος θα αποφασίσει ότι είσαι “flat earther” και θα σε βομβαρδίζει με αντίστοιχα άρθρα.

Το κακό όμως είναι ότι δε θα διαβάσεις ποτέ την αντίθετη γνώμη για να διαμορφώσεις μία σφαιρική άποψη, γιατί πολύ απλά ο αλγόριθμος δε θα σου την προτείνει. Δεν υπάρχει αντίλογος, άρα δεν υπάρχει διάλογος και όταν κάποιος σου λέει ότι έχεις πάντα δίκιο και οτι όλοι συμφωνούν μαζί σου, στο τέλος θα το πιστέψεις.

Ένα άλλο πρόβλημα που έχουν οι αλγόριθμοι είναι οτι δεν μπορούν να αναγνωρίσουν την αλήθεια από το ψέμα. Στην προσπάθειά τους δηλαδή να σου προτείνουν αναρτήσεις “που θα σου αρέσουν”, προωθούν οποιαδήποτε βλακεία έχει ειπωθεί στην πλατφόρμα. Κάπως έτσι οι αλγόριθμοι δημιούργησαν το φαινόμενο των “fake news”. Βλακείες και ψέμματα λέγονταν και γράφονταν ανέκαθεν, απλά τώρα εξαπλώνονται αυτόματα λόγω των αλγορίθμων!

Το πρόβλημα είναι οτι οι άνθρωποι είμαστε όντα με περιέργεια και σαγηνευόμαστε από τα μεταφυσικά και τις ιστορίες συνωμοσίας. Έτσι οι αλγόριθμοι μας “τάισαν” αυτού του είδους τα θέματα, γιατί πολύ απλά έχουμε την περιέργεια να τα διαβάσουμε και τα κλικάρουμε περισσότερο από άλλα πιο ουσιώδη για τη ζωή μας θέματα. Όσο πιο πολλά κλικ, τόσο πιο πολλά λεφτά για το Facebook, άρα όλα πάνε καλά! Έτσι δημιουργήθηκαν όλα αυτά τα ανεκδιήγητα κινήματα, τα οποία πλέον απειλούν τη δημόσια υγεία!

Θα έλεγε λοιπόν κανείς ότι…

> …για το Facebook η αλήθεια είναι βαρετή, ενώ η παραπληροφόρηση βγάζει περισσότερα λεφτά!

Τι μπορούμε να κάνουμε για όλα αυτά;

Πολύς κόσμος νομίζει οτι το Facebook, η Google και όλες οι εταιρίες που συλλέγουν τα δεδομένα μας, μας γνωρίζουν πλέον πολύ καλά και οτι δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα για αυτό. Στην πραγματικότητα όλα τα δεδομένα μας που είναι παλιότερα του εξαμήνου, τους είναι παντελώς άχρηστα, καθώς δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για διαφημίσεις, που είναι και το ζητούμενο για αυτούς. Επίσης οι άνθρωποι εξελίσσονται. Διαφορετικά ήταν τα ενδιαφέροντα και οι φίλοι σου πριν τρία χρόνια και άλλα είναι σήμερα. Αν λοιπόν σταματήσουμε να χρησιμοποιούμε το Facebook σήμερα, σε λίγους μήνες θα μας έχει ξεχάσει!

Δε θα προτείνουμε όμως να διαγράψεις τους λογαριασμούς σου. Το Facebook αν χρησιμοποιηθεί σωστά, είναι ένα χρήσιμο εργαλείο στο οποίο αξίζει να έχεις πρόσβαση. Όπως είπε κάποτε και ο Κλεόβουλος ο Λίνδιος, “μέτρον άριστον” , εννοώντας οτι μπορούμε να τα κάνουμε όλα με μέτρο. Με αυτό το σκεπτικό λοιπόν θα ορίσουμε κάποιους κανόνες, θα κάνουμε ένα ξεκαθάρισμα στο λογαριασμό μας και θα αλλάξουμε μερικές ρυθμίσεις, με σκοπό να μειώσουμε τα δεδομένα που συλλέγει το Facebook για εμάς και να προστατεύσουμε την ψυχική μας υγεία.

Οι κανόνες λοιπόν που πρέπει να ακολουθήσουμε είναι οι εξής:

  • Δε δημιουργούμε ΠΟΤΕ λογαριασμό σε παιδιά κάτω των 16 ετών. Αν το παιδί μας επιμένει μπορούμε να φτιάξουμε ένα chat group με τους φίλους τους στο Signal και να τους επιτρέψουμε να μιλάνε μεταξύ τους και να ανταλλάσσουν εκεί φωτογραφίες και ότι άλλο θέλουν. Έτσι θα εκπαιδευτούν για λίγα χρόνια με την online επικοινωνία, πριν μπουν στο Facebook.
  • Αν έχουμε ήδη λογαριασμό πηγαίνουμε στις “Ρυθμίσεις” και ακολουθούμε αυτές τις οδηγίες για να περιορίσουμε τα δεδομένα που δίνουμε στο Facebook.
  • Αφαιρούμε από το προφίλ μας τα προσωπικά μας στοιχεία όπως ηλικία, σπουδές και εργασία. Μία φωτογραφία προφίλ και το ονοματεπώνυμό μας αρκεί.
  • Εξαιρετικά σημαντικό είναι να απενεργοποιήσουμε τις ειδοποιήσεις του Facebook στο κινητό μας! Δε χρειάζεται να ειδοποιούμαστε για οτιδήποτε συμβαίνει, αλλά για μόνο σημαντικά θέματα. Το Android μας προσφέρει τα “κανάλια ειδοποιήσεων” όπου μπορούμε να κλείσουμε συγκεκριμένου τύπου ειδοποιήσεις.

  • Κάνουμε φίλους μόνο όσους γνωρίζουμε προσωπικά. Δεν είναι αγένεια να απορρίπτεις τον κάθε τυχαίο που αποφάσισε να σου στείλει μήνυμα. Διαγράφουμε επίσης όλους τους “φίλους” τους οποίους είτε δεν έχουμε γνωρίσει προσωπικά ή έχουμε να επικοινωνήσουμε για πολύ καιρό.
  • Διαγράφουμε παλιές αναρτήσεις και φωτογραφίες . Ούτως ή άλλως κανείς δεν ενδιαφέρεται για αυτές πέρα από εμάς τους ίδιους.
  • Δε διαβάζουμε ειδήσεις από το Facebook , αλλά φτιάχνουμε μια δική μας λίστα ειδήσεων με τα αγαπημένα μας site, χρησιμοποιώντας για παράδειγμα το Feedly .
  • Δεν επιλέγουμε ποτέ τίποτα από τις “Προτάσεις για εσάς”.
  • Δεν κάνουμε φίλους από τα “Άτομα που ίσως γνωρίζετε”.

  • Προτιμάμε να μιλάμε και να ανταλλάσσουμε φωτογραφίες και link, μέσω εφαρμογών chat (π.χ. Signal ) και δεν τα ανεβάζουμε στο Facebook. Ούτως ή άλλως αυτά πρέπει να απευθύνονται στο στενό μας κύκλο.
  • Και τέλος σε καμία περίπτωση δε μοιραζόμαστε τις επαφές μας με το Facebook!

Εν κατακλείδι

Κλείνοντας αξίζει να σας πω ότι όπως και με τη Google , έχω φύγει από το Facebook εδώ και πάνω από δυο χρόνια. Ο λογαριασμός μου υπάρχει κανονικά και τον χρησιμοποιώ πού και πού, αλλά έχω αφαιρέσει όλα τα σημαντικά προσωπικά μου δεδομένα. Βλέπω λοιπόν οτι οι “προτάσεις” του Facebook είναι εντελώς άσχετες με τους φίλους και τα ενδιαφέροντά μου, κάτι που αποδεικνύει οτι η πλατφόρμα δε με γνωρίζει πλέον σχεδόν καθόλου.

Αυτό που θέλω να πω λοιπόν είναι οτι αυτά που διαβάσατε σήμερα δεν είναι μάταια. Μπορούμε να μειώσουμε την παραπληροφόρηση, το bullying, τη συλλογή των δεδομένων μας και όλα τα κακά που συμβαίνουν στο Facebook, απλά αλλάζοντας κάποιες ρυθμίσεις και τον τρόπο που το χρησιμοποιούμε.

9 «Μου αρέσει»

Γεια σας παίδες.

Δεν ξέρω αν το συγκεκριμένο κείμενο “κολλάει” με το forum μας, αλλά νομίζω οτι είναι κάτι που πρέπει να διαβαστεί και να σχολιαστεί. Ειλικρινά αν νομίζει κάποιος οτι πρέπει να διαγραφεί, ας σβηστεί.

2 «Μου αρέσει»

Χρήστο δεν θεωρώ ότι είναι αταίριαστο αλλά πιστεύω θα χρειαστεί μία ξεχωριστή ενότητα για τέτοιες non-linux esocial κοινωνικο-τεχνολογικές συζητήσεις (στις οποίες εγώ τουλ δεν θα συμμετέχω). σχολιάζω ακουμπώντας απλά το θέμα (χωρίς να εμβαθύνω δλδ, με ότι αυτό δέχομαι να συνεπάγεται στην μη-τεκμηρίωση της άποψής μου).

(χωρίς να γλευάζω την οπτική, απλά θεωρώ μοδάτες υπερβολικές τεχνοφοβικές τσιρίδες την πλειάδα των σχετικών δημοσιεύσεων, edit: OXI ότι δεν πρέπει σφαλιάρα κι έλεγχος του θηρίου, δεν λέω αυτό). αντίστοιχος τίτλος τους θα μπορούσε να είναι “το αυτοκίνητο κι η ανθ.βλακεία καταστρέφουν την ψυχολογία μας” : πως το τεχνολογικό αγαθό κάλυψης της ανθρ.ανάγκης της μετακίνησης κατάντησε μέσω επίδειξης πλούτου, αντικαταστάτης πέους και φονέας ανυποψίαστων περαστικών". παλαιά (όπου το κρασί κ το τυρί ήταν καλύτερο), τα άλογα ήταν απλούστερα και η αγχώδης ταχύτητα που το αυτοκίνητο έφερε, δεν ήταν αναγκαία στην ήσυχη και πράα καθημερινότητα.

“το εμβόλιο κι η ανθρ.βλακεία μπλα μπλα”: πως η ιατρική ξέφυγε από τις βεντούζες κι έφτασε να το παίζει θεός στον μικροβιακό μικρόκοσμο, δημιουργώντας επιμολύνσεις, ταλαιπωρία σε πειραματόζωα (αν κι αυτό δεν μπορεί να είναι αστείο) και θανάτους έως να τελειοποιήσει τα προϊόντα-εμβόλιά της. παλαιότερα, που ο πλανήτης γυρνούσε χαμηλόστροφα, αρκούσε το τήλιο κ τα έμπλαστρα, ενώ σήμερα χρειάζεσαι λεφτά για φάρμακα κι ένα πονοκέφαλο από τηλεφωνήματα ασφαλιστών για ιδιωτική ασφ. υγείας.

.
θέλω να πω: ΟΛΑ είναι μια αρμονική που ανεβοκατεβαίνει έως να την χορτάσουμε: δεν υπήρχε ταχύτητα, βγήκε το μηχανοκίνητο, ενθουσιαστηκαν έως δημιουργία αγώνων, σκοτώθηκαν στις αρχαίες πίστες μηδενικής διοργάνωσης, κατηγορήθηκε το άθλημα, απαγορεύτηκαν (κάτω αρμονική, τέρμα), ξανασυσκεύθηκαν, βρήκαν μέτρα προστασίας, κάποτε δημιουργήθηκαν ασφαλής αγώνες =κάπου εξισορρόπησε η καμπύλη σε μια απείρως μικρότερη ταλάντευση, σχεδόν σαν ευθεία ΑΝΩ της βάσης. οπότε σήμερα έχουμε απείρως πιο βελτιωμένους (αλλά όχι πανεντελώς ασφαλής =κάποτε…) διοργανώσεις πχ.

δεν υπήρχε το παγωτό, έφτιαξε κάποιος τον συμπιεστή, έγιναν τα ψυγεία, κάποιος επινόησε την συνταγή, μπουκώθηκαν έως σκασμού κ πρηξίματος αμυγδαλών, μετά κατάλαβαν ότι το παραγάμησαν, απαγορεύτηκε η πώληση, έως που σκέφτηκαν θέσπιση ποιότητας παραγωγής κι έτσι σταμάτησε η διάρροια του ξαναπαγωμένου -άρα με βακτηριδιακό φόρτο- γάλακτος. σήμερα δεν πεθαίνει κανείς απο χωνάκι πχ

=
το κάθε fb (που φτιάχτηκε ΧΘΕΣ (με βιομηχανικά εμπορικά δεδομένα) που είναι μια ιδ επιχείρηση που λειτουργεί εν μέσω ξεχειλωμένου καπιταλισμού) κάποια στιγμή θα τραβήξει την βουτιά της αρμονικής καμπύλης “ποιότητας” κ θα αυτοκτονήσουνε όσοι το πήραν πολύ στα σοβαρά. μετά θα το banάρουν, μετά θα συσκευθούν, μετά θα το κυκλοφορήσουν ελεγχόμενα σε χάπι κ μπλα μπλα.

ο γονιός που δεν έδωσε στο παιδί του την πρέπουσα κριτική σκέψη κ παιδεία, καθώς κ δεν ξεπήδηξε τον πολιτικό που δεν τον προστάτεψε κάνοντας χρήση των επιστημόνων ώστε να διδάσκεται στα σχολεία ότι αναγκαίο για την σύγχρονη εποχή (χρήμα, σχέσεις, αυτοσεβασμός, μοντέρνα κοινωνικά δίκτυα κτλ κτλ) είναι το ΔΥΣΚΟΛΟ task. όχι το να γίνει το fb της προκοπής (κ βλάκες πάντα θα υπάρχουν). προσπαθώντας ΣΑΦΩΣ να μαζέψεις το κάθε fb (ξαμολιώντας επιστήμονες που πληρώνεις μη αγοράζοντας άλλα 10αεροπλάνα), μάχεσαι το πρόβλημα (που ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ θα προκύψει λόγω… μπουκώματος από νέο γλυκό). όχι κοιτάζωντας το δέντρο…

συγνώμη που δεν θα εμβαθύνω, ίσως κάποια άλλη μέρα. απλά εύχομαι όλοι να καταλάβουμε πως τα πάντα με μέτρο είναι μια χαρά κ τα άκρα όλα ολέθρια. ο καημένος (γιατί σαν βλάκα είναι εύκολο να τον δείχνουμε) που πίστεψε πως το dating θα του φέρει την αγάπη κ συντροφικότητα, πως η παλιά καλή αλάνα με την μπάλα θα του φέρει τους γνήσιους φίλους, πως στο μπαρ μόνο θα γνωρίσει με αντρικό τρόπο τον έρωτα (gr-καμάκι κι έτσ) και πως προσπαθώντας να φρενάρει τον κόσμο κι όχι να τρέξει μαζί του (ναι! θα “ιδρώσει”, πάντα έτσι ήταν), θα ζήσει “απλούστερα” (πόσο αηδιάζω)…

…σκέψου και να ήθελα να πλατιάσω δλδ :P
[ θα με υποστείτε όσο distrohoping συν lockdown :P :P ]

5 «Μου αρέσει»

Να διευκρινησω πρωτα οτι τα διαβασα λιγο γρηγορα…

Για να το λες αυτο κατι θα εχεις υποψιν, αλλά εγω δεν εχω καθολου (και ειλικρινα θα ηθελα να μαθω). Γιατι μετα το εξαμηνο ειναι αχρηστα;
Επισης αφου το ζητουμενο ειναι οι διαφημισεις (για αγορα προϊοντων υποθετω), τοτε πως κολλαει η παρακατω παραθεση απο το αρθρο σου με τις διαφημισεις;

Αυτές οι γνώσεις είναι που επέτρεψαν στην Cambridge Analytica και στην κυβέρνηση της Ρωσίας να επηρεάσουν υπέρ του Τραμπ το εκλογικό αποτέλεσμα στις ΗΠΑ το 2016

μηπως τα δεδομενα δεν εχουν να κανουν μονο με διαφημισεις; μηπως (ισως) να εχουν να κανουν περισσοτερο με κατι άλλο και οι διαφημισεις ειναι ενα μερος μονο; γιατι οχι;

edit
επισης εχω την εντυπωση οτι αυτη η κατηγορια κατερευσε και ηταν μονο ενα σπιν κατα του τραμπ που δε στηριζοταν πουθενα

αν ειναι 17;
ενταξει ακουγεται ειρωνικο ισως (μη το απαντας), αλλά εχω ενα κολλημα με αριθμητικα όρια που μου φαινοντε αυθαιρετα :grin: (οπως πχ οτι το έλλειμα δεν πρεπει να περναει το 2% - δηλαδη τι θα γινει αν παει 3%; )

Χρησιμο εργαλειο ειναι για πολυ λιγους θα ελεγα εγω, αλλά οπως νομιζει ο καθενας…

χα
καλο αυτο :+1:

αν πω οτι και η πιο απλη χρηση του fb εχει ξεπερασει κατα πολυ το μετρο, θα ειμαι ο ακραιος ή αυτος που κραταει το μετρο ή κατι άλλο;

1 «Μου αρέσει»

Και πού να μην εμβάθυνες! Εκτιμώ πάντως τον κόπο και την άποψη.

Όσον αφορά την παλαιότητα των δεδομένων, στην έρευνα που έκανα έμαθα ότι στον αγώνα τους να προσφέρουν την απόλυτη επιτυχία για τους διαφημιστές, το Facebook και η Google βασίζονται πλέον στα πολύ πρόσφατα δεδομένα μας.

Μια απόδειξη είναι για παράδειγμα η πρόσφατη αυτόματη διαγραφή των δεδομένων που μας προσφέρει η Google, η οποία όμως δεν επιτρέπει τη διαγραφή του τελευταίου τριμήνου…

2 «Μου αρέσει»

σ’ ευχαριστώ που έχεις την παιδεία να είσαι δεκτικός στην διατύπωση και της “άλλης” άποψης. αν την είχαν όλοι θα είχαμε μια ΠΟΛΥ καλύτερη κοινωνία :slight_smile:

κι όμως υπάρχει (νομίζω, όπως το ερμηνεύω δλδ): πολύς κόσμος το διαχειρίζεται απλά επαγγελματικά (πχ διαφήμιση 80%, εξυπηρέτηση 19%, πώληση 1%, λένε -ας πούμε /πρόχειρα- τα “δικά μου” νούμερα). κι εγώ που το λάτρεψα στην αρχή (το fb /και γνώρισα κ την σύζυΞ!) και συμμετείχα έως “καψίματος” (νομίζωντας ότι είναι forum-φάση), πλέον για άλλους λόγους θα μεταβώ εντελώς σε τέτοια επαγ.χρήση. μια χαρά μέτρο δεν είναι αυτό πχ? πάντως, δεν έχω την οπτική πως έχει ξεπεραστεί “κατά πολύ” κιόλας, το αντίθετο: υπάρχει τεράστια πτώση (αναφέρομαι στην ελληνόφωνη κοινότητα /κ το γνωρίζω επειδή ενδιαφέρει εμπορικά) στην χρήση του =δλδ έχει μπει μεγάλο “μέτρο” (ίσως το βαρέθηκαν αλλά το πιθανότερο αηδίασαν /μην ξεχνάμε τις εξτρεμιστικές ομάδες που έκλεισαν). πλέον, σε βαθμό να κινδυνεύει η διαφημιστική του αξιοποίηση (νταξ, όχι ακόμα αλλά αν συνεχίσει έτσι…)

1 «Μου αρέσει»

για να το διαχειριζεται επαγγελματικα για διαφημιση κυριως, εξυπηρετηση και πωληση, σημαινει πως ο πολυς κοσμος ειναι «πελατες», αρα λιγοι ειναι αυτοι στο συνολο. για αυτο ειπα παραπανω οτι ειναι χρησιμο για λιγους κατα τη γνωμη μου.

Θα μπορουσες να το πεις αν το βλεπεις ετσι.
Εγω το βλεπω ως μια εφαρμογη που ξερεις εκ των προτερων οτι μαζευει στοιχεια για σενα προκειμενου να χρησιμοποιηθουν εναντιον σου (ή δεν ειναι ετσι; ) και αρα για μενα ξεπερναει ηδη το μετρο και η απλη χρηση της. Γενικα μου φαινεται παραλογο, αλλά οπως γουσταρει ο καθενας…

1 «Μου αρέσει»

όχι, τώρα καταλαβαίνω πως το εννοείς, δεν διαφωνώ στην τερατώδη κι υπέρμετρη συγκέντρωση δεδομένων, κάτι φυσικά άσχημο! εννοούσα ως προς τον εθισμό κ μόνο που όντως (λόγω ανθρώπινης ανάγκης) προκαλεί. ναι, το ξέρεις ότι μαζεύει δεδομένα και δυστυχώς ο πολύς κόσμος δεν ΘΕΛΕΙ ν’ ασχοληθεί να γνωρίζει πως να προστατευθεί (κάπως). είναι όμως μία ανταλλαγή, ίσως παράλογη ως προς τις αναλογίες της (για σένα /κ για μένα =συμφωνώ λέω), αλλά είναι μία εμπορική ανταλλαγή (δίνεις δεδομένα σου για ότι θέλεις να πάρεις από την χρήση του).

1 «Μου αρέσει»

thanks
Να ρωτησω κατι με την ευκαιρεια αν εχει καποιος αποψη…
Ασχοληθηκα λιγο καποια στιγμη (ετσι για να δω περι τινος προκειται) με ΑΙ και ενα πραμα που μου φαινεται πως καταλαβα ηταν πως αν το συμπερασμα που βγαζεις απο τα δεδομενα που συλλεγεις, δεν εχει «αποτελεσματικοτητα» σε ενα πολυ μεγαλο ποσοστο (νομιζω πανω απο 90%) τοτε δεν ειναι καλο (οπως καταλαβα) και οδηγει σε στρεβλωση ή παρερμηνεια των δεδομενων (καπως ετσι). Μηπως ειναι αυτος ο λογος που ενδιαφερουν πολυ περισσοτερο τα προσφατα δεδομενα;

Στο Fb την Google και γενικα τα social το μεγαλο ποσοστο του κοσμου,τους δινει ανετα τα προσωπικα του δεδομενα για να εχει τις υπηρεσιες. Οι διαφημιζομενοι εχουν φθηνη διαφημιση. Και τα προιοντα εχουν φθηνες τιμες επειδη διαφημιζονται και υπαρχει καταναλωση παραλληλα με ανταγωνισμο. win win win situation λοιπον. Αν κοπει εντελως η διαφημιση δεν θα υπαρχουν δωρεαν υπηρεσιες στο ιντερνετ, τα προιοντα δεν θα προωθουνται και δεν θα υπαρχει ανταγωνισμος. Δεν το λες win για κανεναν. Ξερω οτι πολλοι εχετε την ιδεολογια του οτι εμεις ειμαστε το προιον… ομως αν καποιος εβγαζε το μηνα 1000€ και ηθελε για τις βασικες υπηρεσιες 1100€ τοτε θα ειχαμε αλλο καθεστως. Ισως δεν υπηρχε ποτε αυτη η αναπτυξη του ιντερνετ. Και δεν θα το μαθουμε ποτε φυσικα, γιατι το ιντερνετ στηριχτηκε στη διαφημιση απο πολυ νωρις. Μπορει καποιοι να εχουν στο μυαλο τους το ιντερνετ του 1985, η το www των αρχων του 90 , αλλα ουσιαστηκα η εκρηξη ξεκινησε απο το 1995 και μετα. Ολες οι εταιρειες που ξεκινησαν τοτε σχεδιασαν την λειτουργια τους στη διαφημιση. altavista, aol, yahoo, αλλα και μεταγενεστερα στην ελλαδα pathfinder, thea και in.gr

1 «Μου αρέσει»

Καταλαβαίνω τη λογική και συμφωνώ με τη δωρεάν υπηρεσία η οποία όμως προσφέρει διαφήμιση.

Άλλο όμως να μου προσφέρεις διαφήμιση και άλλο να μαζεύεις όλα μου τα προσωπικά δεδομένα με το πρόσχημα αυτής.

Και η τηλεόραση μια χαρά λεφτά βγάζει αλλά οι διαφημίσεις της είναι generic. Τα κανάλια δε γνωρίζουν τίποτα για τα ενδιαφέροντα μου ή για το πού μένω.

Μα αυτο λεω. Ο κοσμος τα δινει απλοχερα. Γιατι ο παιχνιδας θελει να δει την προσφορα στο ταδε videogame, η κοπελια να βρει τις γοβες που θελει, και ο μαστορας να παρει το εργαλειο που θελει.

Η τηλεοραση δεν βοηθαγε ουτε να ειναι φθηνα τα προιοντα ουτε η διαφημιση επεφτε εκει που επρεπε. Ετσι οι μονοι που μπορουσαν να κανουν διαφημιση ηταν οσοι ειχαν ενα γερο budget. Και οι καταναλωτες βλεπαμε χαλια των 1000€ και φιλτρα νερου εξ αμερικης με 100 και 200€, και το φιλο μου το ριχαρδο τον λεοντοκαρδο

Αν πεις τωρα στον παιχνιδα πχ, να μην του μαζευουν δεδομενα, και να του βγαινουν διαφημισεις για κουκλες, οχι θα σου πει και θα χει και καποιο δικιο

1 «Μου αρέσει»

Ισχυει αυτο, το εχω ακουσει πολλες φορες να το λενε. Αλλά τελικα μαλλον δεν ειναι παγια θεση, γιατι μετα απο αρκετο καιρο ακουσα καποιους απο αυτους που το ελεγαν αυτο, οχι ολους ενα μερος απο αυτους, να λενε οτι δε θελουν πια αυτη την κατασταση…

Ε ναι… Πολυ καλο παραδειγμα.
Ομως το μαζεμα δεδομενων εχει περασει κατα πολυ το οριο του θεμιτου θα ελεγα. Δηλαδη άλλο να δινει καποιος τα δεδομενα απο μονος του και άλλο πχ να τα κλεβουν. Αλλά αν ισχυει αυτο που ειπα παραπανω και δηλαδη δε φτανουν μονο τα δεδομενα αυτων που τα δινουν μονοι τους, τι πρεπει να γινει; Να εισβαλλουν στη ζωη μας; Αυτο μαλλον πρεπει να απαντηθει…

Κι ομως. Πριν καποια χρονια, το youtube διεθετε την υπηρεσια του επι πληρωμη χωρις διαφημισεις… Τελικα ακυρωθηκε λογω του οτι δεν πληρωνε κανενας. Τωρα που φωναζουν ακομη πιο πολλοι την διαθετει ξανα επι πληρωμη χωρις να ξερω ομως δεδομενα, παλι θεωρω οτι δεν εχει τα αποτελεσματα που πρεπει.

Μπορει να φωναζουν πολλοι οτι δεν θελουν, αλλα νομιζω οτι δεν ξερουν γιατι μιλαμε. Μια εταιρεια τυπου youtube με εξοδα που δεν μπορει να καταλαβει το μυαλο, ειναι απιθανο να διαθεσει την υπηρεσια δωρεαν χωρις διαφημισεις. Το μαζεμα δεδομενων και η διαλογη γινεται τουλαχιστον για ανταγωνισμο στις απεναντι πλατφορμες. Μην ξεχναμε οτι η google πχ πληρωνει καπου 10 δις καθε χρονο στην apple για να ειναι η μηχανη αναζητησης του safari. 10 δις… Πρεπει αυτα τα χρηματα να βγαινουν. Αρα πρεπει να δινει το καλυτερο στους διαφημιζομενους. Γενικα γινεται της … τρελης στα πανω κλιμακια. Αν αυτα θα βγαλουν κατι καλο; Δεν ξερω. Ομως ο κοσμος δεν νομιζω οτι θα αλλαζε το σημερα. Το προβλημα του κοσμου ειναι οι πολλες διαφημισεις που εμποδιζουν να δεις ενα σαιτ η ενα βιντεο. Οχι το μαζεμα δεδομενων

1 «Μου αρέσει»

btw, (για τους νεότερους) …και (btw)^2, εγώ θέλω κι άλλα τέτοια “τερματικά” λέΩ!

Η Δημοκρατία του Facebook

1 «Μου αρέσει»

Έτσι ακριβώς πίστευα κι εγώ, αλλά όταν μετακόμισα στο Βερολίνο από τη Θεσσαλονίκη για ένα χρόνο το 2015, το facebook ήταν πολύτιμος βοηθός, για να βρω τα πατήματά μου, να δω τι γίνεται στην πόλη κτλ κτλ κτλ. Στην αρχή δεν το χρησιμοποιούσα καθόλου - όταν το “ενεργοποίησα” στην κυριολεξία ξεστραβώθηκα…

Όχι μόνο δεν κατέρρευσε αλλά είναι γνωστές τόσο οι μέθοδοι που ακολουθήθηκαν όσο και η δημόσια παραδοχή του τότε «Head of Product» της Cambridge Analytica για την εμπλοκή της εταιρείας στο σκάνδαλο.

Ισχύει στο έπακρο, συνδέεται όμως άμεσα με το γεγονός ότι αντίστοιχα μεγάλο ποσοστό είναι τεχνολογικά αναλφάβητοι, καθώς και με το ότι το ασαφές «τα δεδομένα μου» δεν είναι τόσο λεπτομερές όσο το «υπάρχουν συστήματα που μπορούν να εντοπίσουν με ακρίβεια μεγαλύτερη του 90% τις πολιτικές μου προτιμήσεις μέσα από 4-5 εντελώς τυχαία likes σε άσχετα θέματα» ή το «μια εταιρεία στη Florida γνωρίζει επακριβώς πού πάνε σχολείο τα παιδιά μου», και άρα δεν τρομάζει τόσο.

Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι αυτό το ποσοστό δε γνωρίζει (και δεν ενδιαφέρεται να μάθει) τι ακριβώς αναφέρεται στο μακροσκελές κείμενο με το οποίο καλείται να συμφωνήσει για να χρησιμοποιήσει την εκάστοτε υπηρεσία, καταλήγοντας να πιστεύει ότι αν αναρτήσει στον «τοίχο» του ένα ανόητο κείμενο αναιρούνται αυτομάτως οι όροι χρήσης της υπηρεσίας, όπως επίσης δε γνωρίζει ότι υποβάλλεται κατά καιρούς σε ψυχολογικά πειράματα.

1 «Μου αρέσει»

Δεν νομιζω ουτε αυτο να ενδιαφερει. Θα ηταν πιο τρομακτικο να το ξερει μια ελληνικη εταιρεια η ο περιπτερας της γειτονιας. Το gdpr πανω σε αυτες τις βασεις δομηθηκε στην Ευρωπαικη ενωση.

Κατα καιρους ακουμε στις ειδησεις οτι ο ταδε εισαγγελεας ζητησε απο το FB στοιχεια για καποιον και περιμενει να σταλουν για να εξιχνιαστει καποια υποθεση. Αμεσως το μυαλο του κοσμου υποθετει οτι το Facebook ειναι ανωτερο απο τον καθε εισαγγελεα.

Πριν ομως λιγα χρονια το FBI ζητουσε δεδομενα απο την apple για να ξεκλειδωσει ενα κινητο εγκληματια. Η apple δεν τα εδωσε ποτε , ισχυριζομενη οτι προκειται για προσωπικα δεδομενα και η πολιτικη της ειναι να μην τα παραχωρει σε κανεναν. Ειχε γινει θεμα εκεινη την εποχη. Το μυαλο του κοσμου απευθειας συνεδεσε την apple σαν μια πολυ ασφαλη εταιρεια που τα δεδομενα του δεν προκειται ποτε να δωθουν σε κανεναν.

Αν πεις στο γειτονα, οτι η google ξερει ακριβως τι κανει και που βρισκεται… δεν θα το συζητησει καν. Αν ηξερε οτι το εκανε μια μικρη ελληνικη εταιρεια θα ηταν επιφυλακτικος και επικριτικος. Ακριβως αυτο εκανε το gdpr. Διασφαλισε οτι τα δεδομενα θα τα εχουν εταιρειες τεραστιου μεγεθους ωστε να μην αγχωνονται οι πολιτες

2 «Μου αρέσει»

Ενδέχεται να λεμε λιγο διαφορετικα πραματα. Εγω δεν αμφισβητω καθολου οτι η cambridge analytica μαζευε δεδομενα πολιτων για να επιρεασει τις εκλογες, κατι το οποιο το θεωρω και πολυ επικινδυνο (ασχετα αν ενδιαφερει τον πολυ κοσμο ή οχι). Αυτο που αμφισβητω ειναι οτι η ρωσια ειχε εμπλοκη σε αυτο, και αυτο γιατι ειχε διαταχθει εισαγγελικη ερευνα που στοχο ειχε τον τραμπ αλλά απο οτι διαβασα η ερευνα δεν κατεληξε σε τετοιο συμπερασμα, οτι δηλαδη ειχε εμπλοκη η ρωσια. Εμεινε αυτη η εντυπωση απο τα δημοσιευματα ομως αν δεν κανω λαθος (γιατι δεν εχω παρακολουθησει και στενα το θεμα). Σε καθε περιπτωση βεβαια το σημαντικο ειναι οτι big data εταιρειες καθοριζουν τις εξελιξεις και τις ζωες μας σε βαρος μας οταν αυτο θελουν, εισβαλλοντας στην προσωπικη μας ζωη και φακελώνοντας μας.
Για αυτο →

και βρισκω πολυ επικινδυνο εταιρειες μεγαλου μεγεθους ειδικα (αλλά και μικρου που εχουν τοπικο χαρακτηρα) να εχουν τετοια και τοσο πολλα δεδομενα, ασχετα αν ο πολυς κοσμος δεν ενδιαφερεται και θεωρει αποδεκτη τη συναλλαγη (που ωραια περιεγραψε ο @koutsoundad) για χρηση της εκαστοτε υπηρεσιας. Και μονο που οι εταιρειες ενδιαφεροντε τοσο πολυ για τα δεδομενα μας ειναι τουλαχιστον ανησυχητικο θα ελεγα και λογος να τα προσεχουμε…

1 «Μου αρέσει»

Μα… είναι. Αν λάβουμε υπόψη τις γνωστές (αποδεδειγμένες εννοώ, όχι υποθετικές) «παρασπονδίες» και τις αντιστοιχίσουμε με την εκάστοτε ποινή -όπου αυτή υπήρξε- θα διαπιστώσουμε ότι απλά χρεώθηκαν κάποια δισ. και τέλος. Θα θυμάσαι ότι ο Zuckerberg κλήθηκε να δώσει εξηγήσεις ακόμα και στο Κογκρέσο. Ίσως όμως δε θυμάσαι το ύφος του (υπάρχουν βίντεο) ή το ότι τελικά δεν είχε καμία σοβαρή νομική επίπτωση όλο αυτό, ούτε και επηρεάστηκε η λειτουργία του Facebook.

Σοβαρότατη παρερμηνεία του νόμου και καραμπινάτη ανακρίβεια. Το GDPR (προσπαθεί να) διασφαλίζει -μεταξύ άλλων- τη ρητή συγκατάθεση του χρήστη στην επεξεργασία των δεδομένων του, το ότι αυτός θα καταλαβαίνει επακριβώς σε τι συναινεί (η απαίτηση για απλή γλώσσα και όχι νομικίστικα κείμενα), το ότι τα δεδομένα θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για συγκεκριμένους και σαφώς προσδιορισμένους σκοπούς, και είναι αρκετά πιο αυστηρό από προϋπάρχοντες νόμους ως προς το τι θεωρεί προσωπικό δεδομένο.

Επίσης, εισαγάγει συγκεκριμένα δικαιώματα για τους χρήστες, μεταξύ των οποίων και το «δικαίωμα στη λήθη» -κάτι που σίγουρα δεν εφαρμόζουν ιδιωτικές εταιρείες εμπορίου δεδομένων (ναι, και το Facebook)- και έχει παγκόσμια εφαρμογή για όλους τους πολίτες της Ε.Ε., ανεξαρτήτως του πού εδρεύει η εκάστοτε εταιρεία/υπηρεσία. Δεν εξετάζει καν το μέγεθος του υποκειμένου που συλλέγει δεδομένα ή το αν αυτό είναι εταιρεία ή μεμονωμένο πρόσωπο.

Διόλου τυχαία, είναι οι εταιρείες τεράστιου μεγέθους που έχουν εγκληθεί για τη μη συμμόρφωσή τους με τον νόμο (Google και Facebook βρίσκονται ανάμεσα σε αυτές και έχουν πληρώσει ήδη πρόστιμα) και το ανεξέλεγκτο εμπόριο δεδομένων από αυτές ακριβώς τις εταιρείες επιχειρεί να περιορίσει το GDPR. Σήμερα, δύο χρόνια μετά την εφαρμογή του, υπάρχουν ακόμα από μικρές ιστοσελίδες ως και τεράστιες εταιρείες που δεν είναι «GDPR compliant».

Για περισσότερη και ορθότερη ενημέρωση: