Μαζική εγκατάσταση Linux σε σχολική μονάδα

Σε ένα πληροφοριακό σύστημα μεγέθους 200 υπολογιστών, θέλεις μια τεχνικοοικονομική μελέτη, που θα εξετάσει τις διάφορες λύσεις. Αυτή δεν μπορεί να γίνει μέσα από ένα φορουμ που καθένας μπορεί να λέει ότι θέλει.

Η χρήση του LΤSP είναι μόνο μια από τις πιθανές υλοποιήσεις. Στους συνδέσμους που έδωσα υπάρχουν αναφορές για τα θετικά και τα αρνητικά κάθε λύσης. Μην ξεχνάς πως σε κάθε υλοποίηση το κόστος των αδειών είναι ένα κομμάτι μόνο του συνολικού κόστους.

2 Likes

θα συμφωνησω αλλά παρα ταυτα θελω να θυμισω οτι υπαρχει ενα pure blend του debian ακριβως για σχολεια → https://wiki.debian.org/DebianEdu/#Introduction

Debian Edu/Skolelinux is an operating system intended for educational use and a Debian Pure Blend . As skole [skuːlə] is the Norwegian word for school, Skolelinux’s literal translation is “school linux”. It has been created as an overall free software computer solution designed to fit to schools’ resources and needs, and is currently being developed by a large and growing international community.
Skolelinux provides a terminal server environment suitable to most educational scenarios, and comes with most services pre-configured out-of-the-box. It allows both a technical and non-technical installation process depending on the user’s needs and expertise and highly simplifies middle-to-large system deployments and configurations.

και το θεωρω κακο να μην ληφθει καν υποψη σε καθε περιπτωση

2 Likes

Καλά ας μην το προχωράμε σε επιλογή distro, εδώ το θέμα είναι να πεισθούν να πάρουν απόφαση να κάνουν μετάβαση σε Linux.

Το κόστος το αδειών είναι ένα μικρό κομμάτι τής εξίσωσης.

Το κόστος τού υλικού είναι ένα λίγο μεγαλύτερο κομμάτι τής εξίσωσης.

Το πιο σημαντικό όμως είναι η ανάπτυξη κουλτούρας και τεχνογνωσίας. Προσωπικά δεν το βρίσκω τόσο ενδιαφέρον να εξοικονομήσει ένα σχολείο κάποια χρήματα. Θα το έβρισκα πιο ενδιαφέρον να ξοδεύει τα ίδια χρήματα αλλά αυτά να πηγαίνουν σε IT που αναπτύσσουν τεχνογνωσία.

2 Likes

Παιδιά το θέμα είναι ότι δεν μπορεί να λένε “μου λείπει ένα εκατομμύριο και μειώνω μισθούς” και την ίδια στιγμή το ένα εκατομμύριο να πηγαίνει σε άδειες proprietary λογισμικού και αχρείαστες αγορές υλικού.

4 Likes

Και αυτό όπως σωστά αναφέρει ο @Talos είναι αποτέλεσμα μιας τεχνικοοικονομικής μελέτης. Δεν πάμε distro shopping. Τεχνοκρατικά και χωρίς συναισθηματισμούς.

Προφανώς ένα κομμάτι του κόστους είναι η “εκπαίδευση” των ITς για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στα νέα καθήκοντα. Αυτό δεν είναι δωρεάν και σίγουρα δε θα μπορεί (και δεν πρέπει) να το κάνει ο @linuxovios μόνος του.

Άρα μιλάμε για ένα μεγαλύτερο (ω ναι) αρχικό ποσό που όμως θα δύναται να αποσβεστεί μεσοπρόθεσμα.

Και επειδή όλοι ΙΤ δεν είναι αητοί

1 Like

μιλαμε για pure blend δηλαδη διανομη εξειδικευμενη για σχολεια βασισμενη σε ελευθερο λογισμικο. Και δεν αξιζει τον κοπο ουτε καν να τη δουνε (ή να τη δεις και εσυ) και ουτε καν να αναφερθει; why?

1 Like

Θυμάμαι κάπου είχα πετύχει ενός από τούς παλιούς τής red hat να λέει ότι είχαν ξεκινήσει είχαν πάει σε μια εταιρία που ζητούσε υπηρεσίες για UNIX είδαν τι ήθελε, μπορούσαν να το κάνουν εύκολα από πλευράς δουλειάς, χωρίς κόστος αδειών και με πισιά εκείνης τής εποχής. Πρακτικά μηδενικό κόστος, πόσο να ζητήσουν, είπαν κάτι τού στυλ 100000 δολλάρια (όλα σχεδόν για την τσέπη τους) Τούς θεώρησαν απατεώνες γιατί για την ίδια δουλειά οι άλλοι ζητούσαν ειδικά πανάκριβα μηχανήματα, άδειες UNIX και πολύ περισσότερη δουλειά, μιλάμε για εκατομμύρια. Η Red Hat το κατάλαβε και απλά ζητούσε εκατομμύρια αλλά χωρίς να έχει μεγαλύτερο κόστος.

3 Likes

Οι IT στο βιογραφικό τους είναι δηλωμένοι “γνώστες Linux”. Συνεπώς καμία εκπαίδευση δεν χρειάζονται. Ότι κινδυνεύουν να αποκαλυφτεί η αλήθεια για το πόσο γνώστες είναι, είναι ένα ζήτημα…

1 Like

Το να λες ότι το Linux σαν Linux είναι αρκετό για τη διαχείριση ενός τέτοιου όγκου συστημάτων είναι μια επικίνδυνη γενίκευση.

Εκπαίδευση χρειάζονται ξέρουν δεν ξέρουν. Μην το προσεγγίζεις ρομαντικά το θέμα αλλά αυστηρά τεχνοκρατικά.

Και σου ξαναγράφω ότι το θέμα δεν τίθεται προς το παρόν στο τραπέζι. Δεν λένε “γίνεται αλλά πρέπει να εκπαιδευτούμε”. Λένε “δεν γίνεται αυτό που λες”, οπότε η Διοίκηση δεν μπαίνει καν στη διαδικασία να εξετάσει τα συν και τα πλην. Σου μιλάω για πολύ απλό deployment. Σχεδόν αυτόνομα είναι τα PC στις τάξεις, δεν γίνεται remote administration. Απλά ρύθμιση του proxy και πρόσβαση στο internet θα χρειαστεί για το κάθε pc και τέλος. Φαντάσου ότι οι περισσότερες τάξεις έχουν win 7 χωρίς security updates με ένα AV της κακιάς ώρας. Μιλάμε για απλοϊκές καταστάσεις. Σιγά μη θέλουν και εκπαίδευση.

1 Like

Και επαναλαμβάνω ότι το βλέπεις από τη λάθος σκοπιά. Αν εγώ ο “αδαής” εργοδότης μου έλεγε ένας υπάλληλος μου ότι απλά είναι οικονομικότερο και καλύτερο γιατί να επενδύσω να το κάνω (ασχέτως αν μου κοστίσει λιγότερα); Μόνο και μόνο επειδή το λέει; Αν το όλον εγχείρημα αποτύχει, δε θα πρέπει να πληρώσει για άδειες και νέο υλικό;

Άλλαξε την οπτική για να μπορέσεις να προσεγγίσεις πιο σφαιρικά το ζήτημα.

Αν γίνει η μετάβαση, είτε θα τα αναλάβει κάποιος που ξέρει, είτε θα το φορτωθείς εσύ και θα φταις για το οτιδήποτε: όπως πχ που δεν τυπώνει γιατί δεν είναι στην πρίζα ο εκτυπωτής.

Και τα πράγματα είτε θα πάνε καλά είτε όχι. Στην πρώτη περίπτωση δεν θα γίνει τίποτα, στην δεύτερη περίπτωση όμως ουδείς εκ της διοίκησης και ουδείς εκ των καθηγητών θα θέλει να ακούσει το παραμικρό για Linux για τις επόμενες δυο δεκαετίες.

3 Likes

Λοιπόν μια καλή λύση είναι να επισκεφτείς ένα σχολείο που έχει στήσει δίκτυο με linux, να μιλήσεις με τον συνάδελφο σου που έστησε ή συντηρεί το δίκτυο για τα ΑΡΝΗΤΙΚΑ και τα ΘΕΤΙΚΑ της συγκεκριμένης υλοποίησης, να προμηθευτείς οδηγούς και ότι άλλο από πληροφορίες μπορείς να βρεις. Να ετοιμάσεις μια ωραία παρουσίαση με ανοιχτό λογισμικό πχ libreoffice και να την παρουσιάσεις από ένα laptop που τρέχει linux μπροστά σε όλους τους ενδιαφερόμενους. Μετά είναι θέμα διοίκησης και IT, εσύ παίρνεις καφεδάκι, ποπ κορν και αράζεις στην άκρη!

1 Like

Από όλα τα προηγούμενα δεν νομίζω ότι κανείς μπορεί να περιμένει τίποτα ούτε από την διοίκηση ούτε το ΙΤ. Είτε θα πρέπει να βρεθούν άλλοι ΙΤ που να κάνουν προσφορά που θα αρέσει για κάποιο λόγο στην διοίκηση, είτε με κάποιον τρόπο θα μαζευτούν οι δάσκαλοι θα μάθουν οι ίδιοι όσα χρειάζονται και θα πείσουν με κάποιον τρόπο ότι δεν χρειάζονται IT για αυτήν την δουλειά και θα το αναλάβουν πάνω τους. Αν υπήρχαν πολλοί λινουξόβιοι δάσκαλοι μέσα ίσως και να έπιανε.

2 Likes

Προφανώς δε μιλάμε για δημόσιο σχολείo, γιατί εκεί ο υπεύθυνος IT είναι ένας μόνο («υπευθυνος ΣΕΠΕΗΥ»). Δεν νομίζω ότι υπάρχει ελπίς πάντως στην περίπτωσή σας, γιατί ακόμα και σε περιβάλλον δημοσίου σχολείου, με 1PC στο γραφείο δασκάλων, 1 στο διευθυντή και 12-14 PC και όχι 200, όπως σε εσάς, δεν υπήρχε περίπτωση να πεισθούν να μπει Ubuntu έστω στα κοινόχρηστα PC, ενώ έβλεπαν στην πράξη πόσο εύχρηστο ήταν το Ubuntu Mate LTSP που είχα βάλει στο εργαστήριο πληροφορικής. Και μιλάμε ότι είχαν κάτι σάπια Win7 ή ακόμα και XP (πριν 2 χρόνια αυτά που σου λέω). Εδώ ήρθε γονιός και μου έκανε παρατήρηση γιατί διδάσκω στα παιδιά μόνο Linux και δεν τους μαθαίνω και Windows. Συν ότι την επόμενη χρονιά που ήμουν σε άλλο σχολείο, με έπαιρνε τηλέφωνο η διάδοχός μου και έκανε παράπονα γιατί «δε μπορούσε να το δουλέψει» το LTSP (με 50 σελίδες documentation που είχα αφήσει).

1 Like

Δυστυχώς όλα τα κακά ξεκινούν μέσα από την οικογένεια. Λυπάμαι όχι για το γονιό αλλά για τους καλοπροαίρετους εκπαιδευτικούς που σπανίζουν και βάζουν πάνω από όλα το λειτούργημα τους και με γνώμονα τη γνώση βοηθούν σημαντικά στη δημιουργία σκεπτόμενων ανθρώπων.

Κακώς και εσύ, έπρεπε να είχες εγκαταστήσει μια πασιέντζα :joy:. Πέρα από τα αστεία το πρόβλημα είναι μεγάλο γιατί πως να εκπαιδεύσει κάποιος που οριακά ξεφεύγει από το να χαρακτηριστεί τεχνολογικά αναλφάβητος;

2 Likes

Άσε δεν βγάζεις άκρη. Εδώ γονείς ζητάνε απο τους καθηγητές γλώσσες με το σκεπτικό ότι αυτές θέλει η αγορά. Λες και θα τεlέιώσεις ένα λύκειο και θα πας να δουλέψεις στο Facebook.

Αλλά στην Ελλάδα πάνω στο φιλότιμο κάποιων ανθρώπων έχει γίνει δουλεία και έχουμε ένα στατιστικά σημαντικό ποσοστό εγκαταστάσεων. Κάποια εποχή είχε και την πρωτιά σε εγκαταστάσεις LTSP. Αυτά είναι τα κακά νέα. Τα κακά νέα είναι πως ελάχιστοι καθηγητές μπήκαν στον κόπο (και μην ξεχνάμε πως πολλοί από αυτούς ήταν θεολόγοι που έκαναν ένα σεμινάριο πληροφορικής) ενώ πολλοί το σαμποτάρισαν. Αν μιλήσεις με κάποιον από την ομάδα υποστήριξης θα έχει να σου πει ενδιαφέρουσες ιστορίες.

5 Likes

Επικουρικά, μια που είσαι συνάδελφος (όχι ίδιο ΠΕ με μένα), παραθέτω απόσπασμα από έγγραφο μου προς τη Διοίκηση το 2014 που έχω ξεκινήσει να αγωνίζομαι για να τους πείσω (και τώρα ξεκινάω νέο κύκλο αγώνα με αφορμή θέματα που δεν μπορώ να αναφέρω):

[…]2. Εφόσον συμφωνούμε ότι Πληροφορική ≠ Microsoft, προτείνω να διερευνηθεί το κατά πόσο οι υπολογιστές στα εργαστήρια (μάθημα Πληροφορικής) και οι υπολογιστές στις τάξεις είναι απαραίτητο να τρέχουν λογισμικό της εν λόγω εταιρείας. Χρειάζεται να αναρωτηθούμε αν […] Σχολεία διδάσκεται η Πληροφορική στα πλαίσια των γενικότερων στόχων της εκπαίδευσης ή διδάσκεται απλά ως δεξιότητα η χρήση MS Windows και MS Office. Θέλουμε να ανοίγουμε δρόμους για ελεύθερα και κριτικά σκεπτόμενους ανθρώπους, ή να οδηγούμε τους νέους μαθητές σε πελατειακή δια βίου εξάρτηση από μια πολυεθνική εταιρεία, η οποία προκειμένου να πετυχαίνει τους στόχους της έχει φτάσει στο σημείο να «κλείνει συμφωνίες» με πρωθυπουργούς και κράτη, ενώ εναντίον της εκκρεμούν αρκετές υποθέσεις στη Δικαιοσύνη, τόσο στην Ευρώπη, όσο και σε άλλες ηπείρους;

Και σε άλλο σημείο του ίδιου εγγράφου

[…]Αξιότιμοι κύριοι, αγαπητοί συνάδελφοι,
Παρά τους ενδεχόμενους ενδοιασμούς κάποιων, είναι γεγονός ότι οι ΤΠΕ είναι άρρηκτα δεμένες με την εκπαιδευτική διαδικασία και αυτός ο σύνδεσμος, προϊόντος του χρόνου, θα γίνεται όλο και πιο ισχυρός. Κατά συνέπεια, ένα ιδιωτικό σχολείο προκειμένου να είναι ανταγωνιστικό, θα πρέπει να επενδύει όλο και περισσότερο στις ΤΠΕ, να καταρτίζει τους εκπαιδευτικούς του, να ερευνά και, ιδανικά, να οδηγεί τις εξελίξεις. Η Διοίκηση […] φαίνεται ότι έχει αντιληφθεί την αναγκαιότητα της εκπαιδευτικής αυτής επένδυσης, σε μια πρωτόγνωρη οικονομική συγκυρία. Απομένει η διαρκής αναζήτηση για το «πώς». Εύχομαι και ελπίζω όσα αναγράφονται σε αυτή την επιστολή να συνδράμουν θετικά προς αυτή την κατεύθυνση. Αν όχι, μου αρκεί η ηθική ικανοποίηση αφενός του εκπαιδευτικού που μάχεται για μια Παιδεία με λιγότερες εξαρτήσεις, ελεύθερη και δημοκρατική, αφετέρου του εκπροσώπου που διεκδικεί τη βελτίωση των εργασιακών συνθηκών των συναδέλφων του.

Αυτά μπορείς να τα λες στους γονιούς και στους ΑΝΕΠΑΡΚΕΙΣ συναδέλφους.

Όσο για την περίπτωση του αρχικού ποστ, έχω ήδη ξεκινήσει online έρευνα στους συναδέλφους και συντάσσω επιστολή που θα απευθύνεται στη διοίκηση με σοβαρά επιχειρήματα, για άλλη μια φορά.

Δυστυχώς οι IT α) είτε δεν θέλουν να παραδεχτούν ότι η μετάβαση είναι εφικτή, διότι μετά θα “χρεωθούν” τα μερικά μύρια που έχασε το σχολείο σε proprietary λογισμικό β) είτε δεν θέλουν να δουλέψουν για την μετάβαση είτε γ) δεν ξέρουν να το κάνουν και ντρέπονται να παραδεχτούν ότι δεν γνωρίζουν είτε δ) δεν παίζει μίζα

11 Likes

Εδώ είναι εξαιρετική η τοποθέτησή σου!
Αυτός είναι και ο τελικός σκοπός, εκτός από τις δεξιότητες που παίρνουν τα παιδιά, να σκέφτονται και ευρύτερα και να μη δεσμεύονται από τις συγκεκριμένες τεχνολογίες ή μια εταιρία.

3 Likes