Η κατάρα της γνώσης

Η κατάρα της γνώσης είναι μια γνωστική προκατάληψη όταν στην επικοινωνία ένας μέλος υποθέτει πως οι άλλοι συμμετέχοντες στην επικοινωνία έχουν το απαιτούμενο γνωστικό επίπεδο για να κατανοήσουν τις θέσεις του.

Ας μιλήσουμε για τα φόρουμ

Ας μην πέσουμε σε μια κατάσταση σαν την παρακάτω:

image

ή σαν αυτήν

Η σωστή τεκμηρίωση βοηθά τους χρήστες τους προγραμματιστές και τους διαχειρηστές να κάνουν σωστά την δουλειά τους. Η σωστή τεκμηρίωση του ελεύθερου λογισμικού είναι απαραίτητη αν θέλουμε να είναι μια επιλογή.

Ένα φόρουμ δεν αντικαθιστά την τεκμηρίωση ενός προγράμματος, αλλά είναι μια συμπληρωματική πληροφορία. Ας την κάνουμε να αξίζει τον κόπο.

Πώς μπορείς να βοηθήσεις

  • Δώσε κάθε χρήσιμη πληροφορία για να βοηθήσεις τους άλλους να σε βοηθήσουν. Θυμήσου πως ο στόχος μας δεν είναι να βοηθήσουμε μόνο εσένα, αλλά και όλους τους άλλους που θα έχουν το ίδιο πρόβλημα στο μέλλον.
  • Αν κάποιο πρόβλημα λυθεί επεσήμανε το ως λυμένο. Πες μας τι δούλεψε και τι όχι. Αν λύσεις το πρόβλημα μόνος σου πες μας πως το έλυσες.
  • Αν βρεις εδώ κάτι που σε βοήθησε, δώσε μια καρδούλα :heart: σε αυτόν που το έγραψε. Αναγνωρίζεις έτσι την προσπάθεια του και του δίνεις μια ηθική ικανοποιήση.
  • Αν στην καθημερινή χρήση του υπολογιστή έπεσες σε κάποιο πρόβλημα, όσο μικρό και αν είναι αυτό, αν βρήκες κάποιο χρήσιμο λογισμικό, ή αν βρήκες κάτι που έκανε την χρήση του υπολογιστή ευκολότερη, μοιράσου το. Ο χώρος εδώ είναι ανοικτός και σε περιμένει.
  • Βοήθησε το αγαπημένο σου πρόγραμμα δίνοντας στους προγραμματιστές τεκμηρίωση. Είναι εξίσου σημαντική με τον ίδιο τον κώδικα.

Για τα άρθρα μας εδώ

Φιλοξενούμε άρθρα για κάθε επίπεδο χρήσης. Από τα ποιο απλά μέχρι τα ποιο πολύπλοκα. Προσπαθούμε να τα κάνουμε στο μέτρο του δυνατού κατανοητά και προσβάσιμα, προσπαθώντας να μην πέσουμε στην παγίδα της κατάρας της γνώσης. Αν και αυτό δεν είναι δυνατόν πάντα ειδικά για τα ποιο βαθιά άρθρα.

Ελπίζουμε πως αν κάτι ακούγετε σαν κινέζικα σήμερα μετά από δυο χρόνια να είναι προσβάσιμο. Ταυτόχρονα βέβαια κατανοούμε πως δεν θέλουν όλοι να γίνουν ειδικοί και απλά θέλουν να κάνουν την δουλεία τους. Κάτι απόλυτα σεβαστό και εσείς είστε αυτοί που θέλουμε να έχουμε σε αυτόν τον χώρο. Σε αυτή την περίπτωση απλά αγνοήστε ότι είναι πολύ εσωτερικό ή δύσκολο :innocent:.

Και πείτε μας την γνώμη σας για κάποιο άρθρο. Πείτε :right_anger_bubble: μας απορίες ή κάτι που σας δυσκόλεψε. Μόνον έτσι θα γίνουμε καλύτεροι.

Η αφορμή για αυτό το κείμενο ήταν το Curse of knowledge από το blog του Ευάγγελου Μπαλάσκα, από όπου δανειστήκαμε κείμενα και εικόνες.

6 Likes

το μεγαλύτερο λάθος στην επικοινωνία είναι η θεώρηση πως έχει (ήδη) συμβεί!

.
αν εφαρμόζαμε καθημερινά (ιδανικά αυτόματα, λόγω παιδείας) το να “μπαίνουμε στα παπούτσια του άλλου” όλα θα ήταν εξαιρετικά λειτουργικότερα (από το πάρκινγκ έως την υπέρτατη σε σημαντικότητα αναγκαία συνεννόηση με τον/την σύντροφό μας πχ).

πρακτική εκπαίδευση μπορεί να συμβεί καθημερινά, μέσω της απλούστατης αυτο-ερώτησης: α: ΤΙ μπορεί να κατάλαβε ο άλλος από αυτό που έκανα-ρώτησα-είπα?, β: ΤΙ θα ήθελα ιδανικά να καταλάβει? γ. κάλυψα όσες περισσότερες τρύπες μπορούσα να φανταστώ ώστε το α’ να μην έχει διαφορά με το β’?

  • αν ναι: μπορώ να αυτοβελτιωθώ ώστε να επικοινωνεί άρτια κι η συμπεριφορά μου, παράλληλα? σε τι άλλο μπορώ να εκπαιδευτώ ώστε να ΤΟΥ κάνω την επικοινωνία πιο εύπεπτη?

  • αν όχι: τι λάθη ΕΓΩ έκανα, σε τι μπορώ ΕΓΩ να βελτιωθώ, πως θα ήθελα ΕΓΩ να μου επικοινωνούσαν οι άλλοι, ιδανικά? (ώστε εγώ να το παρέχω ΠΡΩΤΟΣ).

.
ποιές θεωρήσεις απαγορεύονται (δια ροπάλου) στην επικοινωνία:

  • το “ΕΓΩ” (γενικά ο κακός εγωισμός, πχ ότι οι άλλοι είναι υπόχρεοι να μας επιστρέψουν οτιδήποτε πχ να ερμηνεύσουν ότι έχουμε στο νιονιό μας), τα “εγώ έχω δίκιο”, /“θα έπρεπε να μπορεί να καταλάβει” (πχ λόγω ηλικίας =έτσι πυροβολούμε πχ την παιδική ψυχή, ανετότατα), /“άμα δεν καταλαβαίνει αυτός είναι ο ηλίθιος” (κυρίως επειδή περιέχει την αποβλακωμένη βεβαιότητα ότι εμείς επικοινωνήσαμε αρτιότατα, κάτι που δεν συμβαίνει ΠΟΤΕ!), /“το νόημα κι η ουσία έχει σημασία, όχι τόσο ο τρόπος κ το ύφος” (κλασσική αντρική πανβλακώδη απομαλάκυνση, εγώ ειδικεύτηκα πάνω σ’ αυτό), κτλ…

τι επιβάλλεται να εφαρμόζεται στην επικοινωνία:

  • (πως το κάνω font 300στιγμών ΚΑΙ κόκκινο?) η ΕΥΓΕΝΕΙΑ (κανείς δεν σου χρωστάει να σου απαντήσει, κανείς δεν σου χρωστάει γενικώς μανα 'μ).

.
.
(…πάντως αν δεν τα καταλάβατε εσείς φταίτε να ξέρετε :P )

3 Likes